Na een feestjaar voor de zakelijk rijder met een oprit (of een laadpaal in de buurt) is dit jaar de particulier aan de beurt. Als de plannen doorgaan, krijgen kopers van een elektrische auto 4.000 euro zakgeld bij hun aankoop. Net iets meer dan een druppel op de gloeiende plaat, maar alsnog een welkom extraatje als je toch al overwoog om peut te verbannen uit je leven. Voor tweedehands elektrische auto’s kun je trouwens rekenen op 2.000 euro. Maar wat is nu de goedkoopste elektrische auto om met je eigen centjes te kopen?

Renault Twingo EV – 20.590 euro / 190 kilometer

De nieuwe instapper van EV-pionier Renault, en het mag geen wonder heten dat dat een Twingo is. Hij is technisch in hoge mate gelijk aan de Smart Forfour, en door zijn belabberde (nee, laten we het aardig zeggen: bescheiden) actieradius veroordeeld tot een rol als puur stadsautootje, dat zijn nut alleen zal bewijzen als er hoge gebouwen in zicht zijn. Een ware Deliveroo-droom.

Citroën C-Zero en Peugeot iOn – 22.360 euro / 150 kilometer

Jazeker, deze worden nog verkocht. Het was zelfs de goedkoopste elektrische auto in 2020, tot de Twingo kwam. Dit jaar vieren de Citroën C-Zero en de Peugeot iOn hun tiende verjaardag. Samen met de Mitsubishi i-MiEV – die wel al geschrapt is – was dit trio het eerste op de moderne elektrische markt. Maar waarom zou je voor de goedkoopste elektrische auto gaan als je voor marginaal meer eentje uit het onderstaande trio hebt?

Skoda Citigo-e iV – 23.290 euro / 260 kilometer

De Volkswagen Groep ruimde flink op en gooide alle benzinemotoren voor de Skoda Citigo en zijn technisch identieke Seat Mii in de prullenbak. Alleen de Volkswagen Up is nog te krijgen met een verbrandingsmotor. De Seat Mii Electric kost 110 euro meer en de Volkswagen e-Up kost bijna 200 euro meer dan deze Citigo-e iV. Alle drie vallen ze in het lijstje van goedkoopste elektrische auto’s in 2020. Volgens Seat hebben zij het aantrekkelijkste private lease-tarief van Nederland. Voor 229 euro per maand rij je al in het geëlektrificeerde stadsgebakje.

Smart EQ ForTwo – 23.995 euro / 159 kilometer

Qua uitstoot is het enorm lastig om de kleine stadsrakkers te blijven voorzien van een verbrandingsmotor, aangezien er te weinig plek is voor plug-in hybride-techniek. En als een auto dan toch al niet heel lekker verkoopt, kun je er net zo goed een volledig elektrisch model van maken. Dat is dan ook wat Daimler deed met deze Smart. Zet de ruimte en de actieradius af tegen de prijs en het is niet direct een knaller van een deal. Het is wel de goedkoopste elektrische auto zonder dak, met een prijs van 26.995 voor de ForTwo Cabrio.

Smart EQ ForFour – 23.995 euro / 153 kilometer

Twee deuren erbij, 6 kilometer actieradius minder en praktisch gezien een elektrische Renault Twingo. Maar de Smart ForFour kost je geen cent extra ten opzichte van de ForTwo. De actieradius is haast gelijk aan die van de eerdergenoemde Peugeot iOn van tien jaar oud. In ruil voor de beperkte actieradius laat de ForFour zich wel in 40 minuten opladen. Parkeer ‘m dus voor een Starbucks en zodra je aan de beurt bent, is de auto vol.

MG ZS EV – 30.985 euro / 263 kilometer

De nieuwkomer uit China onder een Engelse vlag. De MG ZS EV verscheen vorig jaar plots op de markt en beklom de verkooplijsten van 2019. Nu de 4 procent bijtelling wegvalt, is het voor zakelijk rijders nog altijd een aantrekkelijk aanbod – dankzij 8 procent bijtelling over de gehele prijs. Maar zou je wat betreft uiterlijk en afwerking niet liever voor iets hieronder gaan?

Opel Corsa-e – 30.999 euro / 330 kilometer

De stroom komt uit een 50-kWh batterij die je in 30 minuten voor 80 procent kunt opladen. De batterij ligt laag in de koets en in combinatie met de sportmodus spreekt Opel over ‘rijdynamiek van een hoger niveau’. De technisch identieke e-208 kost trouwens ruim 5.000 euro meer en valt nét buiten dit lijstje van de goedkoopste elektrische auto’s in 2020.

Renault Zoe – 33.590 euro / 395 kilometer

De Zoe gaat ook al even mee, maar is al een paar keer vernieuwd. Met zijn frisse snoet komt een nieuwe actieradius van 395 kilometer, waarmee hij uitstekend meekomt met de rest van de elektrische auto’s in dit lijstje. De Zoe kun je ook bijvoorbeeld rijden voor 299 euro per maand, inclusief de batterij.

Volkswagen e-Golf – 34.005 euro / 230 kilometer

Deze e-Golf moet het plekje in de showroom warm houden tot de Volkswagen ID 3 hem komt verlossen. De prijs van de opvolger van de elektrische Golf voor Nederland is nog niet bekend. De instapper met 330 kilometer actieradius moet in Duitsland minder dan 30.000 euro kosten. De versie met 420 kilometer bereik moet een vanafprijs krijgen van minder dan 36.000 euro. Je zou dus even kunnen wachten, al is deze e-Golf ook bepaald niet mis.

Opel Ampera-e – 34.149 euro / 423 kilometer

De laatste exemplaren van de Opel Ampera-e mogen met een fikse korting van zo’n 10.000 euro weg. Deze elektrische auto is nog een product van General Motors en is technisch gelijk aan de Chevrolet Bolt. Mocht je naast het net vissen, ga dan voor de iets voordeligere (maar minder ver rijdende) Opel Corsa-e.

Mini Cooper SE – 34.900 euro / 231 kilometer

De elektrische Mini rijdt nog als een Mini. En dat is een behoorlijke prestatie van z’n makers. De Mini Cooper SE is zo’n 145 kilo zwaarder dan een vergelijkbare Cooper S, maar het gewicht zit grotendeels in de bodem, waar de accu’s zich bevinden. De actieradius is expres relatief laag gehouden om de kosten te drukken, en meer is niet nodig voor een stadsauto, vindt Mini.

Honda E – 35.440 euro / 220 kilometer

Met een snellader is de accu binnen een half uur volledig vol, wat heel handig is met een bereik van slechts 220 kilometer. Buitenspiegels, daar doet Honda niet meer aan; kijken wat er schuin achter je rijdt doe je via de camera’s en de schermen. De snellere Advance kost 3.000 euro extra en als je een andere kleur wilt dan geel, komt er 660 euro bovenop.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear