Duitsland en Italië hebben in het verleden wel vaker een verbondje gehad – en dat we met die kennis geen flauwe grappen maken over een minister die Adolfo heet, zegt iets over hoe volwassen we inmiddels zijn. Want Italië lijkt het stokje overgenomen te hebben van Duitsland in de protesten tegen het verbod op de verbrandingsmotor in 2035. Het Zuid-Europese land wil dat de wet volgend jaar opnieuw bekeken wordt.

Momenteel is het zo dat er in de EU vanaf 2035 geen nieuwe auto meer verkocht mag worden die CO2 uitstoot. Er zijn uitzonderingen voor kleine autofabrikanten en auto’s die uitsluitend op eFuels draaien. Maar in grote lijnen komt het erop neer dat benzine- en dieselmotoren verboden zijn in de EU vanaf 2035. Over tien jaar moet je een EV kopen of iets op waterstof. Italië denkt dat dit heel slecht is voor de auto-industrie in Europa.

Uitzondering voor hybrides bij verbod op de brandstofmotor?

Er is echter nog een uitzondering mogelijk. Momenteel staat er een analyse gepland in 2026. Dan gaat de EU kijken of (plug-in) hybrides op dat moment schoon genoeg zijn om ook nog verkocht te mogen worden na 2035. Dit hangt af van hoe snel de techniek ontwikkelt. Italië wil nu dat deze analyse van hybrides al naar volgend jaar wordt gehaald.

Lees meer:eFuels zijn schijnoplossing, verbrandingsmotoren worden volledig verboden

‘Wij geloven dat het absoluut noodzakelijk is om de richting van het EU-industriebeleid te wijzigen’, zegt Adolfo Urso, de Minister van Economische Ontwikkeling van Italië. Dit meldt Automotive News. ‘De automobielsector is de sector waar een verandering van de Green Deal het meest nodig is’, voegt hij toe. De Italiaanse premier Giorgia Meloni noemt de ban zelfs zelfdestructief en ideologisch.

Duidelijkheid voor automerken

Voor automerken is het momenteel een lastige tijd. Ze moeten investeren in toekomstige modellen, maar ze moeten wel weten wat ze mogen verkopen in 2035. Zou het volgend jaar al duidelijk worden dat PHEV’s toegestaan zijn over tien jaar, dan kunnen ze daar in investeren. Is het verbod op brandstofmotoren definitief, dan is dat misschien niet leuk, maar wel duidelijk.

Reacties

  • M3 heeft op 25 september 2024 geschreven:

    Alle klimaat hetze schijnt alleen in west Europa te bestaan. Een magisch woord wat veel geld oplevert voor corrupte regeringen inclusief de nederlandsche.
    Elektriciteit opwekken schijnt zo klimaat vriendelijk te zijn dat China ongeveer 600 kolencentrales bijbouwt? Laat ze in China lekker elektrische auto’s blijven maken en wij brandstof auto’s. Kijken wie het langst leeft. Men moet keuzes hebben en houden en niet met alle hetze meegaan. We worden gewoon door Europa gehersenspoeld om te elektrificeren. Laten die Groenen leipers zelf lekker in een batterij gaan rijden. De tijd zal het leren. Laat eerst het oosten en zuiden maar eens verduurzamen voordat we onze economie naar de klote helpen. Zal never nooit een batterij auto kopen, maar zelf wel uit waarin ik mezelf vervoer. Geen regering die mij iets op gaat leggen met hun mooie verhaaltjes (leugens).
    Zelf doen ze alles behalve aan het milieu denken. De hele Europese unie zijn d’r alleen maar om hun zakken te vullen. Vliegen de hele wereld rond en wij moeten straks weer vliegtax betalen🖕. Ben d’r klaar mee met al die onzin.
    Oh, en de batterij freaken onder ons, veel geluk met windmolen in de tuin en je zonnepanelen op je dak welke straks ook kapot belast gaan worden 👋

    Gegroet en petrolhead.

    • AMG heeft op 25 september 2024 geschreven:

      Hoeveel onzin kan je in één reactie bij elkaar krijgen?!

      Nederland is volgens de corruptieindex het op 7 na minst corrupte land ter wereld. De meeste landen die boven ons staan zijn Scandinavisch en daar betalen ze nog veel meer geld per persoon om klimaatverandering tegen te gaan. Want klimaatverandering is een vaststaand feit, ook al doen roeptoeters als jij alsof dit niet zo is.

      • Gaston Foubert heeft op 26 september 2024 geschreven:

        Onzin? Om te beginnen is er geen klimaatcrisis maar een klimaatverandering en die er niet door de mens veroorzaakt. Het klimaat verandert al miljarden jaren zonder de mens en komt door de cyclus van zon en aarde díe om de 12.000 jaar dichter of verder van elkaar staan waardoor de geografische noordpool zich verplaatst en de straalstroom verandert; ergens wordt het warmer en elders en elders wordt het kouder. De geografische noordpool was in 1984 boven Canada en nu boven Siberië.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • RCD heeft op 24 september 2024 geschreven:

    @Ffb;
    Dat is niet waar wat jij schrijft, en getuigd weeral van de klassieke weerstand voor verandering.
    Er zijn firma’s die de oudere batterijen opkopen om deze te gebruiken als energie stockage.
    Andere opkomende firma’s kopen ze op om thuisbatterijen van te maken.
    In zee dumpen … !?! Wat een uitspraak. Lithium is veel te duur en brengt te veel op om dit zelfs te willen doen.

    • Momo heeft op 24 september 2024 geschreven:

      U maakt een fout, wat hij schrijft is grotendeels wel waar. Ten eerste zijn batterijen nog altijd enorm slecht te recyclen. Na een aantal jaar rijden zijn de batterijen al een aanzienlijk percentage verloren. Hierna gaat het nog sneller en neemt tevens de veiligheid af. Ze zijn hierna vrijwel afgeschreven. Het process om ze te recyclen is enorm duur omdat het process complex is. Dat er bedrijven zien die ze toch kopen klopt maar is een zeer kleine markt. Ze recyclen slechts een klein deel. Tevens gooien de meeste mensen nog altijd hun spullen weg, ze brengen een oude telefoon niet naar een recycle punt.
      Daarnaast zijn er genoeg documentaires te vinden over hoe het westen haar afval in Afrika en Azië dumpt, en ja hierbij horen enorm veel lithium batterijen.

      Reageer
    Reageer
  • Dimitri heeft op 24 september 2024 geschreven:

    Je zou toch wel goed gek zijn om op benzine te blijven rijden, ik rij vw 600km per week en tank Ron98, dat kost me in België 75€ en in Nederland 95€ met de huidige prijzen, ik tank daarom al bijna een jaar in België.
    Mijn vader heeft vorige maand een q4 gekocht, rijdt 680km a 40€ 1kwh 36cent aan de laadpaal in de gemeente Den Haag.
    Zodra VAG met een kleinere elektrische auto komt, ben ik over.

    • Ron98 heeft op 25 september 2024 geschreven:

      Houd je wel rekening met de aanschafprijs en restwaarde? Een elektrische auto is gemiddeld minimaal 50% duurder dan een ICE auto. Daarnaast wil niemand een elektrische auto met een accu ouder dan 5 jaar kopen en zijn de restwaardes van elektrische autos dus dramatisch. Mocht je aan de andere kant zelf het risico aandurven kan je wel voordelig een elektrische occasion aanschaffen.

      • @Ron98 heeft op 25 september 2024 geschreven:

        Moderne EV’s schrijven helemaal niet hard af. Een Mercedes E-klasse schrijft bijvoorbeeld meer af dan een Mercedes EQE.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Luc heeft op 24 september 2024 geschreven:

    Uitbazuinen,dat de electrische wagens steigen in verkoop, is een doorn in het oog aan de gewone burger. Dit gaat over bedrijven die deze uitgaven kunnen budgetteren en er weinig last van hebben! De gewone burger kan zich dat op dit moment niet bekostigen. Onze dieselwagens gaan van hieruit met de ogen toe naar Afrika, waar er blijkbaar alles mag.

    Reageer
  • Bert heeft op 24 september 2024 geschreven:

    Het zou super dom zijn om de fossiele brandstof auto te gaan verbieden. We moeten juist blij zijn met deze diversiteit, want het elektriciteitsnet kan het toch niet aan.

    • Rudi G. heeft op 24 september 2024 geschreven:

      Het is dit soort kortzichtig denken dat de Europese auto-industrie in de problemen gebracht heeft. Men moet absoluut de nieuwe technologie omarmen, in plaats zich ertegen te verzetten. Anders dreigt Europa overspoeld te worden door Chinese technologie. Kiik eens naar de presentatie van Tony Seba.

      • Ron98 heeft op 25 september 2024 geschreven:

        Nieuwe technologie? Oude gefaalde technologie bedoel je denk ik. In 1918 reden er al 100 elektrische taxis rond in Amsterdam. Die deden niet aan auto laden, maar simpelweg accus wisselen en doorrijden. Daardoor konden ze het stroomnet stabiel houden en hoefden ze niet te wachten om weer te kunnen rijden. Lijken we helaas niks van te hebben geleerd met die domme laadpalen met piekbelasting.

        Reageer
      • Letizia heeft op 24 september 2024 geschreven:

        Milieuvervuiling elektrische auto ik zal nooit deze brol kopen

        Reageer
      • Rico heeft op 24 september 2024 geschreven:

        Dan hebben het andere zeer grote probleem ,wat doe je met al die benzine en diesel auto’s denk een zeeer grote afval berg van auto’s slecht voor het milieu en grote overschot aan materiaal en ook grote werkeloosheid over de wereld want die elektrische auto’s gaan ook niet lang mee ( kan veranderen)we gaan massaal over op Electrice met alle problemen die dan op treden.

        • Ron98 heeft op 25 september 2024 geschreven:

          Op basis van well-to-wheel analyse (rekening houdend met de energiemix in Europa) is berekend dat een Tesla Model 3 na 220.000km relatief beter voor het milieu is dan dan een BMW 320i. Als je veel rijdt kan het dus zeker wel goed zijn voor het milieu.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • EC Dubost heeft op 24 september 2024 geschreven:

    Er komt gelukkig steeds meer realiteitszin.

    • @dubost heeft op 24 september 2024 geschreven:

      Nee hoor, dit is gewoon een populistische regering die zieltjes wil winnen.

      Maar enige realiteitszin is jou vreemd, dus deze reactie was te verwachten.

      Reageer
    • Maarten heeft op 24 september 2024 geschreven:

      Helaas zien we weer dat economische belangen voor gaan op ecologische. (De lobby uit de autoinductrie draait op volle toeren)

      En dit is kortzichtig, want hoe meer je op elektriciteit doet en investeerd in het elektriciteitsnet en duurzaam opwekt, des te meer ben je de komende decennia onafhankelijker van landen die fossiele energie aan ons verkopen.

      Deze landen gebruiken nu hun invloed om onze macht in te dammen. Ons daarvan ontworstelen zou prio 1 moeten zijn, bovendien doen we daarmee het klimaat een grote dienst.

      • Ffb classic heeft op 24 september 2024 geschreven:

        Accu’s produceren en vernietigen is vele malen slechter voor het milieu. Maar daar hoor je niemand over. Accu’s word of in zee gedumpt of ergens in afrika. Want recyclen is te duur en ook slecht voor het milieu. En dan heb ik het niet eens over het energienet. Het is echt onmogelijk om alle stroom op te wekken uit wind en zon. Dan zou je heel nederland en de zee vol moeten bouwen en dan nog kom je tekort. Wat ga je doen in afgelegen gebieden??? Daar ligt echt geen stroomnet hoor, en die word ook niet aangelegd omdat we zo nodig electrisch willen rijden.

        • Dennis heeft op 24 september 2024 geschreven:

          En dit is de pure waarheid. Het producen van de batterij kost vele malen meer aan uitstoot dan een brandstof motor doet over een gemiddeld leven. Voorbeeld: een Tesla is pas na 700.000km co2 neutraal. Geen batterij die dat redt en de auto zelf al helemaal niet.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)