Naar verluidt heeft BMW zo’n 2,5 miljard euro gestoken in de ontwikkeling van de i3 en de i8 en alle andere modellen die op basis van die techniek gebouwd gaan worden. Gelukkig zijn de bestaande, meer conventionele aandrijflijnen niet de stiefkindjes van de rekening, maar worden ze nog volop doorontwikkeld. Een voorbeeld is de licht geüpdate X3-reeks.

Als je van het ware SUV-karakter wilt genieten, dus inclusief vierwielaandrijving, dan is de xDrive20d het belangrijkste model. De motor is een imposante, nieuwe viercilinder. Geleidelijk aan zal het blok in meer BMW-modellen zijn plek krijgen, de X3 20d kreeg de primeur om de facelift te vieren. In details werd de styling aangepakt, ook het interieur ging naar een hoger plan met iets betere materialen en meer liflafjes in de uitrusting. Tien jaar nadat de X3 als hobbelpaard zijn intrede deed, is het nu een fijn getraind luxepaard.

De nieuwe 2,0-liter diesel is fantastisch. Het blok is geheel van aluminium en maakt gebruik van BMW’s nieuwste common-rail inspuittechniek. Het vermogen ging van 182 naar 190 pk, het koppel heeft de magische 400 Nm grens bereikt. Dit is beschikbaar van 1.750 tot 2.500 tpm, geen al te groot gebied, maar wel een zeer bruikbare bandbreedte. BMW belooft ons een verbruik van 5,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 136 g/km. Koop je een SUV alleen maar voor de hond en weet je zeker dat aandrijving op twee wielen meer dan zat is dan kun je het nog zuiniger aandoen met de sDrive18d. Dat zal zeker in Nederland de best verkopende X3 worden, al was het maar omdat hij slechts 131 g/km CO2 uitstoot. Met 150 pk en 360 Nm is het nog steeds geen stakker.

Een aantal dingen valt gelijk op. Het enige moment dat je hoort dat je met een diesel op pad bent, is tijdens een koude start. Eenmaal op de weg zal zelfs de meest fijngevoelige pietlut zijn best moeten doen om te horen of het een benzine- of dieselmotor is. Daarnaast is er het onderstel. We reden de X3 20d in New York. Het wegdek daar is zo getergd dat de gemiddelde Europese ZOAB-laag na een strenge winter zo glad als een biljartlaken lijkt. Zelf op dat pokdalige asfalt veert de X3 heel soepel. Wanneer we de ruimte hebben, proberen we ook het bochtgedrag uit en dat is zeer vertrouwenwekkend. De koets rolt slecht heel weinig om zijn as, de besturing is top en het onderstel kan een enthousiaste rijstijl prima bijbenen.

In onze testauto zat de achttraps automaat. Op de snelweg geeft dat alle rust, bij het inhalen reageert hij trager dan je zou willen. Het zou verkeerd zijn om te denken dat een combinatie van technologieën als in deze X3 dé toekomst van de auto-industrie zijn, maar dat de X3 20d verrekte goed is, staat als een paal boven water.

BMW X3 xDrive20d

16/20

Motor
1.995 cc
viercilinder turbo
190 pk / 400 Nm

Aandrijving
vierwiel
8v automaat

Prestaties
0-100 in 8,1 s
top 210 km/u

Verbruik/milieu
5,2 l/100 km
136 gr/km CO2

Afmetingen
4.657 x 1.881 x 1.661 mm (l x b x h)
2.810 mm (wielbasis)
1.820 kg

67 l (diesel)
550 / 1.600 l (bagage)

Prijzen
NL € 57.844
BE € 45.390

Het vonnis
Dit kon wel eens de beste SUV ter wereld zijn, met prestaties die kort geleden nog sciencefiction zouden zijn: Bestaande technieken worden zo optimaal mogelijk toegepast en het rijdt daarbij uitstekend. Van z’n uiterlijk moet je houden...

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear