Dit is het tegenovergestelde van een profielfoto op een datingsite. De Mini Clubman Cooper D ziet er in het echt beter uit dan op het plaatje. Sterker nog: hij smoelt het beste van de hele reeks. De reden is eigenlijk heel eenvoudig. Doordat ze een auto van een volwassen 4,2 meter tot hun beschikking hadden, hadden de ontwerpers alle ruimte om de door hun bedachte stylingdetails goed uit de verf te laten komen. Dat geldt zelfs voor de koplampen die als slaperige ogen voor zich uit staren. Door de wielbasis 10 centimeter langer te maken dan die van de hatchback, biedt de Mini Clubman Cooper D achterin ruimte voor volwassenen. Anders dan bij het vorige model heeft de Mini met rugzak nu fatsoenlijke achterportieren.

Is alleen het uiterlijk verbeterd?

In alle opzichten is de Clubman een volwassen auto. Het nieuwe onderstel, dat ie deelt met de BMW X1, biedt je een comfortabeler rijkarakter dan enig moderne Mini ooit gedaan heeft. Op slechte stadswegen geeft hij geen krimp, zelfs de meest belabberde b-wegen deren ‘m niet.

Het hele chassis is niet zo hyperactief als dat van de andere Mini-variaties. Het zijn heerlijke scheurijzertjes, maar op minder goed wegdek kan hun stuiterige karakter vrij vermoeiend zijn. Aan de andere kant moet je bij de Mini Clubman Cooper D wel wat verlies aan gevoel op de koop toe nemen. Maar wees gerust: qua sportiviteit blijft hij de concurrentie nog voor.

We schotelden je al een Drive met een Cooper S voor, maar gezien het pragmatische karakter van de Clubman vonden we het logisch om ook eens een rondje in een diesel te maken. Wij kozen de ‘middelste’, de Mini Clubman Cooper D, met 150 pk en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 8,5 seconden. Mini geeft een verbruik van 4,1 l/100 km op, in het echt is dit 5,6 liter/100 km. Niet slecht.

Ligt er nog een leuke motor in de Mini Clubman Cooper D?

De motor is een 2,0-liter viercilinder. Hij is krachtig, soepel en heel beschaafd: een verademing ten opzichte van de pruttelende en rammelende downsize-motortjes. Wanneer je met de hand schakelt, krijg je er een tussengasrobotje bij. Klinkt een beetje overbodig bij een diesel, maar het draagt wel degelijk bij aan een soepel rijgedrag.

Het interieur zit doordacht in elkaar. De aloude designgrapjes zijn gebleven, maar het grote kleurenscherm en de sfeervolle verlichting hebben wel meer klasse gekregen.

Je waant je in een echte premiumauto, in het geval van de kofferbak is dat een minpunt. Zoals veel lifestyle-combi’s is deze klein, bovendien ligt de vloer hoog. Een Golf hatchback biedt meer ruimte voor bagage. De Clubman is dus ongeschikt als pakezel. Je kunt de Clubman dan ook beter zien als een goede vijfdeurs Mini, aangezien de al bestaande Mini met vijf deuren gezakt is voor z’n examen. De Clubman is prima geslaagd, al was het alleen maar vanwege z’n uiterlijk.

Specificaties: Mini Clubman Cooper D 


14/20

Motor
1.995 cc
viercilinder turbo
150 pk @ 4.000 tpm
330 Nm @ 1.750 tpm

Aandrijving
voorwielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 8,5 s
top 212 km/u

Verbruik (gemiddeld)
4,1 l/100 km
109 g/km CO2
E-label

Afmetingen
4.253 x 1.800 x 1.441 mm (l x b x h)
2.670 mm (wielbasis)
1.335 kg
48 l (diesel)
360 / 1.250 l (bagage)

Prijzen
NL € 33.973 (25%)
BE € 27.780

Het vonnis
De meest doordachte en vooralsnog meest praktische Mini van dit moment. De vormgeving maakt 'm extra leuk, al is het natuurlijk best een groot ding. Handig!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear