(advertorial)

Elke dag is een goede dag om een bezoek aan het Louwman Museum te brengen. Maar deze zomer moet je wel een erg goed excuus hebben om er niet even langs te gaan. Dan vindt namelijk de unieke expositie F1 Legends plaats, waar je alles te weten komt over de geschiedenis van de Formule 1 in Nederland.

De expositie start op 1 juli en eindigt op 4 september, de dag waarop dit jaar de Grand Prix van Nederland op Zandvoort wordt verreden. Acht F1-auto’s van legendarische coureurs die tussen 1948 en 1970 op Zandvoort in actie kwamen, zijn in deze periode in het Louwman Museum te bewonderen.

F1 Legends Ascari, Fangio en Clark

De topstukken van de tentoonstelling zijn ongetwijfeld de winnende Ferrari 500 F2 (1952/53) van Alberto Ascari, de winnende Mercedes-Benz W196 (1955) van Juan Manuel Fangio en de winnende Lotus 33 (1965) van Jim Clark.

Voor Ascari waren zijn overwinningen op Zandvoort mede bepalend voor het behalen van het wereldkampioenschap. Zijn record van zeven eerste podiumplaatsen op rij werd pas in 2013 verbroken. Fangio wist met zijn Mercedes W196 de tot nu toe enige overwinning van het merk op Zandvoort te behalen. Hij werd uiteindelijk vijf keer wereldkampioen en bleef 46 jaar lang de enige persoon die dat ooit voor elkaar kreeg. Ook Clark heeft een record op zijn naam staan: de kampioen van 1963 en 1965 won uiteindelijk vier keer in Zandvoort, het vaakst van alle F1-coureurs tot nu toe.

Winnende auto’s en technische ontwikkelingen

Naast de auto’s van deze drie F1-helden worden ook de Talbot Lago T26C (1950/51) van de Franse coureur Louis Rosier, de BRM P25 (1959) van de Zweed Jo Bonnier en de Lotus 49 van Graham Hill tentoongesteld. Met deze auto’s werd respectievelijk in 1950/1951, 1959 en 1967 de Grand Prix van Zandvoort gewonnen. Overigens was het niet Hill die dat jaar met de Lotus 49 won, maar Jim Clark. Deze auto was revolutionair doordat de Ford DFV-Cosworth V8 onderdeel uitmaakte van het chassis.

Overigens geeft de expositie F1 Legends van het Louwman Museum ook een prachtig beeld van de technische ontwikkelingen in de Formule 1 van 1948 tot 1970. De evolutie is zichtbaar van een conventioneel buizenframe naar een stijver monocoque-chassis met de motor achterin in plaats van voorin.

Nederlandse F1 Legends

Een Nederlands tintje is er uiteraard ook: de HWM-ALTA (1952) van Dries van der Lof en de Porsche 718 (1960) van Carel Godin de Beaufort maken de grid van de F1 Legends compleet. Van der Lof was, samen met Jan Flinterman, de eerste Nederlander die ooit startte in een F1-race. Bij de GP van Zandvoort in 1952 reed hij onvoldoende rondes om zich te klasseren. Godin de Beaufort behaalde in 1962 een zesde plaats op Zandvoort, en daarmee zijn eerste WK-punt.

Je merkt: er valt op de tentoonstelling F1 Legends genoeg te zien om de liefhebber even zoet te houden. Breng van 1 juli tot en met 4 september dus zeker een bezoek aan het Louwman Museum. Meer informatie – en tickets – vind je hier.