(advertorial)

Wie de afgelopen jaren heeft opgelet, heeft gezien dat Kia een groei heeft doorgemaakt als nooit tevoren. En zelfs als je niet hebt opgelet, zal het je toch niet zijn ontgaan. Van nieuwkomer in Europa in de jaren ’90 klom het merk op tot een sterke speler in de jaren ’00. In de jaren ’10 mocht het zich steeds vaker toonaangevend noemen. En nu is Kia, als eerste Aziatische fabrikant ooit, officieel het bestverkochte automerk van Nederland.

Niet verwonderlijk: zo introduceerden ze de Kia XCeed en de nieuwe Kia Niro, de opvolger van de bestverkopende auto van 2020 en 2021. De Kia Picanto werd Occasion van het Jaar; de Kia Sportage PHEV mag zich Trekauto van het Jaar noemen; en de elektrische, met lovende recensies overladen Kia EV6 werd zelfs Car of the Year.

Kampioen in elektrisch

Op het vlak van elektrisch rijden heeft Kia zich inmiddels ontwikkeld tot een ware autoriteit. Met de e-Soul, de Niro en de EV6 hebben ze baanbrekende technologie in de showrooms staan die zowel qua laden als qua bereik de standaard zet. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de Kia EV6 GT, die met zijn 585 pk en een 0-naar-100-tijd van 3,5 seconden, voor een extreem competitieve prijs, geen autoliefhebber onberoerd zal laten.

Het bestverkochte automerk van Nederland – het lijstje met fabrikanten die deze titel mochten dragen, is kort en exclusief. En nu mag Kia zich ertoe rekenen. Een goed begin van een geslaagd 2023, waarin nog veel meer moois staat te gebeuren.