(advertorial)

Lotus is een van de meest iconische merken uit de autogeschiedenis. Het merk bouwt al bijna 75 jaar lang auto’s die onversneden rijplezier bieden en schrijft nu opnieuw historie met de Emira, de Evija en de Eletre – de allereerste volledig elektrische hyper-SUV ter wereld.

Een kleine blik terug in de tijd. Eind jaren ’40 maakte de Britse ingenieur en zakenman Colin Chapman indruk met zijn zelfgebouwde raceauto’s. Toen hij deze op verzoek ook voor anderen ging bouwen, was het merk Lotus geboren en zag al snel de legendarische Lotus 7 het levenslicht, waarvan anno 2022 nog altijd afgeleiden worden gemaakt. Behalve van deze ‘Seven’ ken je Lotus natuurlijk van modellen als de Elan, Elite, Elise en Esprit. De James Bond-link met dat laatste model spreekt ook na 45 jaar nog steeds tot de verbeelding.

Zeven F1-kampioenschappen

Maar het zijn zeker ook de talloze autosportsuccessen waarmee Lotus zichzelf onsterfelijk maakte. Van de eerste Grand Prix-overwinning in 1960, via het eerste F1-wereldkampioenschap in 1963 (Team Lotus zou uiteindelijk zeven constructeurs- en zes rijderstitels behalen) tot de klinkende namen die voor het team reden – Moss, Clark, Mansell, Senna, Häkkinen… Lotus stond aan de voet van F1-innovaties die tot op de dag van vandaag nog worden gebruikt en heeft decennia aan kennis en ervaring op zak om in zijn huidige straatauto’s te verwerken.

Kijk naar de nieuwe Emira, een lichtgewicht sportauto die een exotisch uiterlijk en Lotus-rijdynamiek koppelt aan dagelijkse bruikbaarheid en verhoogd comfort. Of naar de Evija, een tot de verbeelding sprekende elektrische hypercar, maar liefst 2.000 pk sterk. En dan is er Lotus’ spraakmakende nieuwste model: de elektrische Eletre hyper-SUV.

De Eletre: een Lotus zoals je nog niet eerder zag

612 pk (zelfs 918 pk in de aankomende R-versie), vier deuren en een accu van 112 kWh; de Eletre lijkt een volledig andere auto dan de sportwagens waar je Lotus van kent. Maar wie beter kijkt, ziet dat hij boordevol Lotus-DNA zit. Zo is het thema gewichtsbesparing ook bij de Eletre tot in de perfectie doorgevoerd. Het interieur is voorzien van een wolmix – lichter dan leer – en de carrosserie bestaat uit koolstofvezel. De slanke voorkant, vlakke voorruit en schuine daklijn zorgen voor optimale aerodynamica en doen denken aan de kenmerkende wigvorm van de Esprit.

Onder dat pure, minimalistische uiterlijk schuilt een auto vol innovaties die recht doet aan het pionierende, ambitieuze karakter van zijn geestelijk stamvader. Een auto die rijdt als een echte Lotus. Met de Eletre kijkt het merk naar de toekomst; Colin Chapman zou trots zijn.

Meer informatie over de Eletre of andere modellen van Lotus? Kijk op lotuscars.com.

Lotus Eletre

Lotus advertorial 2022 Eletre zijkantMotor: 2 e-motoren, 612 pk, 710 Nm (R: 918 pk, 985 Nm)
Aandrijving: vier wielen
Prestaties: 0-100 in 4,5 s, top 250 km/u (R: 2,95 s, 260 km/u)
Actieradius: 600 km (WLTP)
Prijs: vanaf € 98.690
Verwacht: zomer 2023

Lotus Emira V6 First Edition

Lotus advertorial 2022 Emira 3/4 voorMotor: 3.5 V6 supercharged, 400 pk, 420 Nm
Aandrijving: achterwielen, 6v handbak
Prestaties: 0-100 km/u in 4,3 s, top 290 km/u
Verbruik (gemiddeld): 11,3 l/100 km
Uitstoot (gemiddeld): 258 g/km CO2
Prijs: vanaf € 149.487

Lotus Evija

Lotus advertorial 2022 Evija 3/4 voorMotor: 4 e-motoren, 2.000 pk, 1.704 Nm
Aandrijving: vier wielen
Prestaties: 0-300 km/u in 9,1 s
Actieradius: 346 km (WLTP-streefbereik)
Prijs: € >2.000.000
Oplage: maximaal 130 exemplaren