Nee, dat hadden wij ook niet gedacht. Tijdens de persconferentie van de Cupra Ateca vertelden de woordvoerders trots dat er sinds de lancering van het merk Cupra twee jaar terug al 40.000 Cupra’s verkocht waren. 40.000! Dat is serieus veel, zeker voor een nieuw merk (nou ja, maar oké…) dat alleen een SUV in het gamma heeft en waarvan menigeen nog moet uitvinden waar het nou eigenlijk voor staat.

Het bleek ook een beetje gepimpt, dat getal. Ze hadden er voor het gemak ook maar alle Seats met een Cupra-badge bijgerekend. Zo kunnen wij het ook, amigo’s! Onder de streep bleven er zo’n 15.000 verkochte exemplaren van de Cupra Ateca over (nog niet onaardig), waarvan veruit de meeste in Duitsland en Spanje rondrijden. Wat dat gamma betreft: dat gaat binnenkort drastisch veranderen. Er komt ook een échte Cupra Leon (hatch en ST) bij, en in 2021 komen zowel de Formentor (het eerste model dat er niet in Seat-vorm was/zal zijn) en de elektrische el-Born bij. Ja, die was eerst als Seat aangekondigd, maar wordt dus een Cupra. Het tekent het vertrouwen dat de Spanjaarden hebben in het nieuwe merk.

Kleine wijzigingen aan de Cupra Ateca

En voor die gelegenheid is dus ook de eersteling, de Cupra Ateca, onder handen genomen. Motorisch verandert er trouwens niets. Was ook niet echt nodig – de oude had 300 pk en dat is, wat de M’s en AMG’s cum suis ook mogen beweren, riant voldoende voor elke SUV. Wat is er dan wel nieuw? Nou, de neus bijvoorbeeld. De grille is groter en anders vormgegeven (ziet er goed uit), de voorbumper is gewijzigd en heeft mistlampen gekregen, en er worden voortaan full-led-koplampen gemonteerd. Lichtmetalen velgen van 19 inch in diverse (beslist niet allemaal even geslaagde) ontwerpen zijn standaard. Het moet allemaal wat agressiever ogen en dat is best gelukt.

Aan de achterkant is de diffuser voortaan in ‘donker aluminium’ uitgevoerd, wat sowieso de kleur is van alle afwerkingsdetails, ook binnenin. Daar is nog wat meer veranderd: er zijn uitstekend zittende sportstoelen verkrijgbaar (kosten wel extra), er is een nieuw stuur, overal lopen mooie contrasterende stiksels doorheen en het infotainment is vernieuwd, met een helder en duidelijk 9,25-inch scherm. Dankzij een e-simkaart is de Ateca ook altijd ‘connected’, waardoor je hem via je mobieltje kunt checken of terugvinden. Ook het scala aan rijhulpjes is uitgebreid, onder meer met een cruisecontrol die automatisch file kan rijden. Altijd handig.

Serieuze prestaties

Gebleven zijn dus die 2,0-liter turbomotor en de standaard vierwielaandrijving, die Cupra Ateca-rijden zeker tot een enerverende ervaring kunnen maken. Hij is echt snel (4,9 seconden naar de 100, top 247 km/u) en verraadt zijn gewicht en hoge zwaartepunt alleen bij hard aanremmen en te lomp genomen bochten. En dan nog is er weinig aan de hand; zeker als je voor de optionele Brembo-remmen hebt gekozen, kun je vrij eindeloos uit de ellende blijven. En anders is er altijd nog de verder niet al te hysterische (en naar eigen voorkeur in te stellen) elektronica om je bij te staan.

De besturing van de Cupra Ateca is licht maar vertelt je genoeg, de zeventraps DSG-automaat is een prima reisgenoot voor de motor en vering en demping zijn stevig maar zeker niet oncomfortabel – al deze dingen natuurlijk al naar gelang je eigen instellingen. Er is trouwens nog één optie die zeer de moeite waard is: een Akrapovič-uitlaat. Ploft, roffelt en brult – erg lekker. Prijzen zijn nog niet bekend, maar reken erop dat ze niet lager zijn dan de vanafprijs van zo’n 62 mille (45 mille in België) die de oude moest opbrengen.

Specificaties Cupra Ateca 2.0 TSI 4-Drive (2020)


Motor
1.984 cc
viercilinder turbo
300 pk @ 5.300 tpm
400 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
vier wielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,9 s
top 247 km/u
Verbruik (gemiddeld)
n.n.b.
CO2-uitstoot n.n.b.
Afmetingen
4.386 x 1.841 x 1.599 m (l x b x h)
2.360 mm (wielbasis)
1.626 kg
55 l (benzine)
485 l (bagage)
Prijzen
n.n.b. (NL)
n.n.b. (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)