In 1963 showde Ferruccio Lamborghini z’n allereerste auto op de Autosalon van Turijn. Een concept onder de naam 350 GTV – Grand Tourer Veloce. Het model werd in een recordtijd van slechts vier maanden gebouwd, waarschijnlijk de reden dat ie niet echt rijdbaar was.

Er is slechts één exemplaar van de 350 GTV en dat staat inmiddels in het Lamborghini-museum in Sant’Agata Bolognese.

Het ontstaan van de eerste Lambo

We gaan even met een handje namen strooien. De carrosserie werd met aanwijzingen van Ferruccio – ‘de neus moet lijken op die van de E-type, de billen op die van een Aston DB4!’ – ontworpen door Franco Scaglione. En gebouwd bij Carrozzeria Sargiotto in Turijn. Hoofd-engineer Gian Paolo Dallara (ex-Ferrari en -Maserati) had de hele ontwikkeling van de auto onder zijn hoede, geassisteerd door Paolo Stanzani en testrijder Bob Wallace.

De V12-motor (waarvan de basis tot in de Murciélago in 2010 werd gebruikt) werd in commissie ontworpen door Giotto Bizzarrini. Hij was een voormalig Ferrari-engineer met wie Ferruccio Lamborghini nog voor dat het blok definitief klaar was voor productie, slaande ruzie kreeg. Het ontwerp van Bizzarrini was uit diens idee ontsproten om een 1,5-liter V12 voor de Formule 1 te bouwen, wat nu in opdracht van Lamborghini een 3,5-liter V12 werd. Maar wel met die race-genen in het achterhoofd. En dat vond Lamborghini veel te ruig voor een GT. Maar Bizzarrini weigerde z’n ontwerp een beetje braver te maken, waarop Ferruccio de samenwerking verbrak. En weigerde verder nog te betalen voor het gebruik van de motor. Wat hem uiteindelijk een rechtszaak opleverde die Ferruccio verloor, en waarop hij Bizzarrini alsnog ‘schadeloos’ moest stellen.

De Lamborghini 350 GTV werd de basis

De Lamborghini 350 GTV vormde de basis voor de productieversie onder de naam 350 GT. Die GTV werd in maart 1964 op de Autosalon van Genève aan het publiek getoond. Die had een iets andere koets – nu gemaakt door Carrozzeria Touring in Milaan – en het chassis werd intern herzien. Dallara sleutelde de V12 van Bizzarrini terug van 360 pk naar een beschaafdere 280 pk en Ferruccio Lamborghini was tevreden. Hoewel hij dat ook weer niet helemaal kon zijn. Want in 1964 verkocht hij maar dertien auto’s, en allemaal met verlies omdat hij de prijs per se concurrerend met die van Ferrari-modellen wilde houden. Uiteindelijk wist hij tot het einde van de productie, in 1966, 120 exemplaren te verkopen. 118 coupés en twee door Carrozzeria Touring tot cabriolet omgebouwde exemplaren.

Een beetje nette Lamborghini 350 GT kost je tegenwoordig tenminste 5,5 ton. Maar verbaas je niet als je exemplaren tegenkomt waarvoor meer dan 6,5 ton gevraagd wordt. En de afdeling Polo Storico van Lamborghini restaureert ze ook.

Wat betekent 350 GT?

De Lamborghini 350 GT dankt z’n naam aan de motor en z’n concept: de V12 meet 3,5 liter (350 deciliter) en GT staat voor Gran Turismo – de inmiddels internationale benaming (al wordt ie dan vaak genationaliseerd tot Grand Touring of Grand Tourisme) voor een snelle auto, meestal met de motor voorin en een lange motorkap.

Productieaantal

120

Productieperiode

1964-1966

Specificaties Lamborghini 350 GT

3.464 cc V12

280 / 320 pk

0-100 km/u in 6,9 s

top 254 km/u

Modellen

350 GT (118 stuks)

350 GT Spyder (2 stuks)

3500 GTZ (omgebouwde 350 GT, 1 of 2 stuks)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)