Rimac ziet zwart voor de ogen, want één beuk is niet genoeg. Vijf keer moeten onze arme oogjes toezien hoe een Rimac C_Two van zo’n 1,6 miljoen euro tegen een betonnen muur wordt gelanceerd. Het maakt deel uit van het homologatieproces van de C_Two dat ervoor moet zorgen dat hij wereldwijd veilig en straatlegaal verkocht kan worden.

‘Om zeker te weten dat de auto functioneert zoals we verwachten, moeten de fysieke tests perfect overeenkomen met de simulaties’, legt Rimac uit. Het crashtesten is een klein onderdeel van een veel groter proces, waar bijvoorbeeld losse componenten en volledige prototypes getest worden.

En dan komt de knal. Zeker, het is nooit fijn om zo’n pareltje in honderdduizend stukjes te zien opgaan. Dus laten we het even positief houden en het hebben over de goede dingen aan de Rimac C_Two.

De verbazingwekkende prestaties van de C underscore twee in het Engels

Om te beginnen is zijn topsnelheid 415 km/u. Die heeft hij te danken aan vier elektromotoren die gezamenlijk ruim 1.900 pk en 2.300 Nm produceren. De voorwielen krijgen één versnelling en elk achterwiel krijgt een eigen tweetraps automaat.

Rimac beweert dat je 0 naar 100 km/u doet in 1,97 seconden, een kwartmijl in 9,1 seconden en 0 naar 300 km/u in 11,8 seconden. Dat is niet snel, dat is niet bloedsnel, dat is angstaanjagend gruwelijk verschrikkelijk vreselijk snel. Er is een overvloed aan aerodynamica en elektronica aanwezig om ervoor te zorgen dat hij ook listige bochtjes de baas is. Nog meer te weten komen over deze fabelachtige Rimac?

Rimac C_Two crashtest (Skippen naar 5:00 voor het echte werk)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)