Testobject: Audi Q2
Uitvoering: 1.4 TFSI S-tronic
Locatie: Zürich, Zwitserland
Weersomstandigheden: 14 graden en drijfnat

Huh?

Huh, inderdaad. We weten wat je bedoelt: dit is een Audi die er anders uitziet dan andere Audi’s. Een Audi waarbij de ontwerper dacht: laat ik anders mijn potlood eens déze kant op bewegen. De Q2 is nieuw en fris, met gedrongen proporties en interessante details. Het is simpelweg een tof ding.

Dus Audi gaat nu ook kleine SUV’tjes bouwen?

Tja, als je het zo wilt noemen. Ze hadden natuurlijk al de Q3, waarover we nooit echt te spreken waren. Deze Q2 is duidelijk compacter – het scheelt 20 centimeter in de lengte – en is zeker even praktisch. Vier niet al te enorme volwassenen kunnen er comfortabel in zitten en de bagageruimte is groot zat. Gezien z’n relatief lage zit zouden wij ‘m eerder een crossover dan een SUV willen noemen. Maar ach, als kopers daar blij van worden.

Wat is er zo leuk aan?

Hij sprankelt. Z’n interieur zit (optioneel, dat dan weer wel) vol met kleurtjes en accentjes en je kunt kiezen voor alle bekende grote-Audi-opties, zoals virtual cockpit, drive select en led-lampen rondom. Bovendien rijdt hij verfrissend. Van sommige compacte auto’s kun je zeggen dat ze groter aanvoelen dan ze zijn, maar de Q2 doet het tegenovergestelde. Hij is klein en hij voelt klein, en dat is allesbehalve een verwijt.

Komt zo’n Audi Q2 een beetje van z’n plek?

Dat hangt van jou af. Er zijn drie benzine- en drie dieselmotoren, allemaal met 116, 150 of 190 pk. De 1.4 TFSI (150 pk) met cilinderuitschakeling die wij reden, was uitstekend, maar we kunnen ons voorstellen dat de sterkste diesel helemaal hilarisch moet zijn.

Wat als ik er een wil hebben?

De Audi Q2 verschijnt in november 2016 in Nederland. Hij is er in twee uitvoeringen – Design en Sport – en rolt de showrooms uit vanaf 28.990 euro.

Lees ons complete rijverslag in TopGear 135, die op 18 augustus verschijnt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear