TopGear reed zojuist de nieuwe Audi Q7. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, hier alvast de highlights.

Testobject: Audi Q7
Uitvoering: 3.0 TDI (218 pk)
Locatie: Verbier, Zwitserland
Weersomstandigheden: prettig zonnetje met wat Alpenfrisheid – ideaal!

Wat reden we?
De geheel nieuwe Q7 dus, de 'SUV volgens Audi'. Wat er dan blijkbaar op neerkomt dat hij er niet uitziet als een halve terreinwagen, maar als een dubbele stationcar. Waar de vorige Q7 vooral enorm groot en lomp oogde, lijkt de nieuwe wat kleiner, al is dat een optische illusie: het scheelt maar drie hele centimetertjes. En, belangrijker, 325 kilo, want zo veel is de nieuwe Q7 lichter dan de oude. Dat is nog eens afvallen. 

En, beviel het?
We zouden bijna zeggen: natuurlijk. Een perfecte cockpit, zeeën van ruimte, eventueel zeven zitplaatsen, vlekkeloze afwerking, een (letterlijk) ongehoorde stilte aan boord en een uitrusting die (al naar gelang de hoeveelheid geld die je extra wilt betalen, natuurlijk) werkelijk niets meer te wensen overlaat: wat wil je nog meer?

Nog bijzonderheden?
Zat. Audi introduceert een aantal nieuwe veiligheidssystemen waarvan de automatische filerij-assistent (want files zijn stom en saai, en dus kun je remmen en optrekken best aan je Q7 overlaten) en de Predictive Efficiency Assistant de opmerkelijkste zijn. Die laatste geeft je op basis van GPS-data adviezen over je rijstijl ('er komt zo een bocht aan, dus je kunt van het gas af') waarmee je tot 10 procent brandstof kunt besparen. Wat qua rijden opviel: waar BMW en Porsche met de X5 en Cayenne je altijd het idee geven met een kleinere auto op stap te zijn, blijft de Q7 ook qua gevoel een enorme klont van een auto. Waarbij, om ook wat kritiek te uiten, de besturing bepaald niet altijd even communicatief is (Audi-kwaaltje), de standaard achttraps Tiptronic af en toe aarzelt en onze 218 pk sterke dieselmotor niet altijd zin had om aan het werk te gaan. Kleinigheidjes, hoor: eerder imperfecties dan grove onvolkomenheden.

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Half juni begint de levering, in eerste instantie alleen de 3.0 TFSI met 333 pk en de sterkere 3.0 TDI met 272 pk. 'Iets later' volgt onze diesel en een plug-in hybride. Die heet natuurlijk e-tron en combineert elektra met (nog redelijk ongebruikelijk) diesel, wat resulteert in een systeemvermogen van 373 pk, een theoretisch verbruik van 1,7 l/100 km (!) en een CO2-uitstoot van 46 g/km. Bijtellertje! Prijzen beginnen bij 74.990 euro voor de 218 pk-diesel – gooi 'm vol met spulletjes (Pro Line S) en je bent 12 mille meer kwijt. De dikke diesel begint bij 81.990 euro, de TFSI moet minstens 83.990 euro kosten. Wat je voor de e-tron kwijt bent, is nog niet bekend.

Kom maar door met het eindoordeel dan!
Het is de absolute auto voor grote gezinnen met reisambities, deze Q7. Hij is niet alleen enorm groot maar voelt ook zo. Hij daagt geen moment uit tot sportief rijden, al zul je er ongemerkt altijd harder mee gaan dan je denkt. Gewoon volgooien en in één heerlijke, geweldige klap door naar Zuid-Frankrijk. Of verder. Zo'n auto dus.

Reacties