Soms kan het beroemdste autobedrijf ter wereld toch een beetje behoeftig overkomen. De 3,9-liter twin-turbo V8-motor heeft een hele prijzenkast bij elkaar gewonnen. De beste motor van de afgelopen twintig jaar? Kennelijk wel, volgens de jury van de International Engine of the Year-verkiezing. Maar dat heeft de makers ervan niet weerhouden om ’m nieuw leven in te blazen, ’m te omhullen met een andere carrosserie en het resultaat de Ferrari F8 Tributo te noemen. Abba wordt Björn Again, zeg maar. Nu betuigt Ferrari eer – tributo – aan zichzelf. Beetje vreemd, maar toch wel lekker.

De Ferrari F8 Tributo is een gebruiksvriendelijker 488 Pista, een auto die aan het dynamische palet van de Special Series meer verfijning en comfort toe dient te voegen. Ook is hij het boegbeeld van de nieuwe designtaal uit Modena, alhoewel we een paar van de elementen die het Centro Stile heeft bedacht al eerder zagen op enkele van de unieke Ferrari SP’s. Tevens valt niet uit te sluiten dat, gezien de titulatuur ‘Tributo’, de V8 aan het eind van zijn evolutie is gekomen.

Prestaties van de V8 uit de Ferrari F8 Tributo

De tijden dat Ferrari motoren bouwde en je het omhulsel er gratis bij gaf, zijn allang voorbij, maar deze V8 is een prachtapparaat. En over de cijfers hoef je je geen zorgen te maken: 720 pk bij 7.000 tpm, 770 Nm en een ongelooflijke 185 pk per liter. Je moet ’m rijden om ’m echt te kunnen waarderen. Of eigenlijk beter gezegd: je moet suffe dingen doen, zoals bij 60 km/u vol gas geven in z’n vijf, en ’m in z’n toeren laten zakken in z’n zeven, om erachter te komen hoeveel grip hij altijd heeft, en hoe snel hij reageert. Daarna ga je uiteraard voluit, op zoek naar geluid en toeren, en zul je je afvragen hoe de Italianen weg weten te komen met iets als dit, qua emissie- en geluidsregels.

De motor van de 488 Pista is het uitgangpunt geweest, en die bleek zowaar nog voor verbetering vatbaar te zijn. Het inlaatspruitstuk van de Ferrari F8 Tributo komt van de Challenge-raceauto, en de lucht-inlaten verhuisden van de zij- naar de achterkant, naast de zogeheten ‘blown’ spoiler – dat fraaie Ferrari-patent. De luchtstroom, zeggen de Italianen, is daardoor groter en sterker geworden, wat de thermische efficiëntie van de auto enorm moet hebben verbeterd. De verbranding is verder geoptimaliseerd, de zuigers en cilinderkoppen zijn verstevigd om meer krachten aan te kunnen, en er is minder inertie in de roterende massa – zodat de motor steeds als de spreekwoordelijke dolle bij de les is.

Het opnieuw ontworpen verdeelstuk van de uitlaat is 9,7 kilo lichter dan in de 488, en omdat het is gemaakt van Inconel is het schoner en tot vijf decibel luider. In deze auto zijn heel wat zaken die voorheen onverenigbaar leken, alsnog bijeengebracht. Lessen die zijn getrokken uit de aerodynamica van de GT- en Challenge-racerij hebben ook hun invloed op de vorm van de Ferrari F8 Tributo gehad. Hij is gemiddeld 10 procent zuiniger dan de 488 GTB, en de S-duct die we voor het eerst zagen op de Pista zorgt hier voor een nette luchtstroom en meer downforce op de vooras. De spoiler achterop is ook herzien en levert nu meer downforce zonder extra luchtweerstand op te wekken, dankzij slimme geleiders binnenin.

Je zou je met recht kunnen afvragen wanneer genoeg eigenlijk genoeg is

Want zeg nou zelf – hoe vaak in je leven denk jij vrij spel te zullen hebben met 720 pk? Maar ook op die vraag heeft de Ferrari F8 Tributo gelukkig een antwoord, en wel dankzij dezelfde techniek die deze auto topprestaties laat leveren. De inductie via de turbo’s zorgt ervoor dat de F8 altijd op een monumentale wijze voorwaarts beweegt – waar dan ook en hoe dan ook – zonder dat de gasrespons ooit verandert, en Ferrari’s variabele koppelmanagement zorgt voor een adembenemend lineaire afgifte. Hij rijdt werkelijk miraculeus, met name gezien de krachten die achter je aan het werk zijn. En ook als je rustig aan doet, is hij makkelijk in de omgang; het interieur is solide en het infotainmentsysteem is nu zelfs zonder universitair diploma te gebruiken.

En toch rijdt hij nagenoeg precies zoals de Pista. We staan argwanend ten opzichte van de SSC-algoritmen – Ferrari is inmiddels alweer toe aan versie 6.1. De software is geïntegreerd met de zogeheten Ferrari Dynamic Enhancer, die de laterale krachten in de Race-modus naadloos verstouwt. Anders gezegd: sukkelaars zullen minder snel crashen, en meer competente bestuurders zullen kunnen driften op een manier die Ferrari-bezitters voorheen behoorlijk zweterige handpalmen opleverde.

Op Fiorano, met een F8 Tributo op Michelin Pilot Sport Cup 2-banden, is het effect niets minder dan magisch; maar zet je alle rijassistenten uit, dan maken 720 pk’s en natuurkundige krachten je meteen duidelijk dat sommige zaken niet onderhandelbaar zijn. Zoals bij alle 21e-eeuwse Ferrari’s is de besturing aanvankelijk hyperactief, maar al snel raak je eraan gewend en vind je het juist uitstekend. En de remmen zijn niets minder dan magnifiek. Ferrari’s hadden ooit bakkenvol charisma, en waren – we fluisteren dit – niet zo technisch geavanceerd als de legende wil. Nu strijden die twee zaken om voorrang, en waar de motorkap van de F8 een eerbetoon is aan de F40, is deze nieuwe auto minstens zo opwindend, maar véél makkelijker te rijden. Dat is een schitterende prestatie.

Specificaties Ferrari F8 Tributo


Motor
3.902 cc
V8 biturbo
720 pk @ 7.000 tpm
770 Nm @ 3.250 tpm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 2,9 s
top 340 km/u
Verbruik (gemiddeld)
n.n.b.
CO2-uitstoot n.n.b.
Afmetingen
4.611 x 1.979 x
1.206 mm (l x b x h)
2.650 mm (wielbasis)
1.330 kg
78 l (benzine)
200 l (bagage)
Prijzen
€ 303.495 (NL)
€ 234.634 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)