Ze zullen het bij Ford ontkennen tot de dood er op volgt, maar ‘beter goed gejat dan slecht bedacht’ moet haast wel een rol gespeeld hebben bij het ontwerpen van het nieuwe familiegezicht. Nu heeft Aston Martin zo’n beetje de herkenbaarste grille van alle automerken, dus doe iets wat in die richting komt en je krijgt vanzelf de wind van voren.

Z’n nieuwe neus staat de C-Max uitstekend. Hij wordt er een stuk stoerder van – waar de vorige vooral de rondingen benadrukte, gaat de nieuwe neus vooral de breedte in. Voeg daarbij de smallere, bozige koplampen en je hebt een aanzienlijk agressiever en stijlvoller geheel. De flanken bleven zo goed als identiek, aan de achterkant volstond blijkbaar een paar andere achterlichten.

Veel belangrijker is dat Ford van de gelegenheid gebruik heeft gemaakt om het dashboard op de schop te nemen. Het vorige was nogal een drama, met een her en der neergesmeten knopjeszooi waar je nauwelijks een touw aan vast kon knopen, en een miezerig prutschermpje waar niets op af te lezen was. Dat kon echt niet meer, en hoeft ook niet meer: het scherm heeft nu fatsoenlijke afmetingen, je kunt het voor extra gemak ook aanraken, en de knoppenboel is nu eindelijk op enige logica te betrappen. Er zijn nog altijd betere systemen, maar in dit geval was elke verandering een uiterst welkome verbetering.

Qua mogelijkheden om met het meubilair te rommelen, veranderde terecht niets. De achterstoelen zijn nog steeds verschuif-, kantel- en uitneembaar, en je kunt nog altijd de middelste stoel wegklappen voor meer ruimte voor de twee zijstoelen. Prima systeem, dat vooral voor families altijd een oplossing voor een vervoersprobleem heeft. Opties als de (handsfree, maar tergend traag) elektrisch te openen achterklep verhogen de feestvreugde nog verder.

Ook motorisch is er nieuws, want de 1.6 EcoBoost is een theekopje kleiner gemaakt en meet nu 1,5 liter. Het maakt voor vermogen noch prestaties veel uit, maar het scheelt 0,5 l/100 km verbruik. Het is een prima motor die lekker soepel en gretig reageert, mede dankzij wat extra isolatie mooi stil is en voor prestaties zorgt die goed bij de auto passen.Met steviger rubbers in de ophanging en wat aanpassingen aan de stuurbekrachtiging is geprobeerd wat meer leven in de rijervaring te krijgen, en dat is gelukt: een sportauto is het natuurlijk niet, z’n hoogte zit Focus-achtig bochtgedrag wat in de weg, maar voor zo’n C-Max geeft dat ook niet zo. Die koop je meer voor ruimte en comfort, en daarin zal niemand teleurgesteld zijn. Met wat nieuwe elektronische rijhulpjes (adaptieve cruisecontrole, automatisch overdwars inparkeren en sensoren die je bij het dan weer wegrijden waarschuwen voor aanstormend verkeer) maken de C-Max ook op dat vlak weer helemaal bij de tijd. Gewoon een prima ding.

Ford C-Max 1.5 EcoBoost 150 pk Titanium Edition

14/20

Motor
1.499 cc
viercilinder turbo
150 pk / 240 Nm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 9,4 s
top 204 km/u

Verbruik (gemiddeld)
6,1 l/100 km
139 g/km CO2
C-label

Afmetingen
4.379 x 1.828 x 1.610 mm (l x b x h)
2.648 mm (wielbasis)
1.294 kg
55 l (benzine)
432 / 1.684 l (bagage)

Prijzen
NL € 29.495 (25%)
BE € 21.979 (Titanium)

Het vonnis
Meer dan een facelift: de C-Max heeft eindelijk een dashboard dat je niet gek van frustratie maakt en de nieuwe motor is uitstekend. Familiemannen van Nederland, verheugt u, want dit rijdt bijzonder leuk – met of zonder schreeuwende koters

Reacties

Meer van TopGear