Terwijl de evolutie van rivaal VW Golf perfect geleidelijk verloopt sinds 1974, is de Honda Civic – en die is er ook al sinds het begin van de jaren zeventig – door de decennia heen een ware spring in het veld gebleken. Hij is hoog geweest, laag, vierkant, een blob, scherp en uitgezakt. Je wist gewoon nooit waar je aan toe was of waar de Japanners nou weer mee zouden komen. Dus lees even mee.

Wat maakt deze nieuw?

Deze Honda Civic is voor de hele wereld: wie waar dan ook op aarde een vijfdeurs Civic koopt, weet dat die auto uit het Engelse Swindon komt. Z’n nogal drukke design is Japans – en ziet er ook zo uit – maar z’n platform is toegespitst op de eisen van Europeanen. Dat betekent een verfijnder onderstel met achter een multi-link ophanging. De motoren zijn ook nieuw: kleinere turbotorretjes.

Dat is nog niet alles. Opvallend is hoeveel lager en langer de Civic is geworden. De bestuurder zat in het verleden relatief hoog, omdat de benzinetank zich onder de bestuurdersstoel bevond – maar die is teruggezet naar de normale plaats voor dat ding: onder de achterbank. Dat betekent minder opbergruimte, maar meer voetruimte achterin.

Heeft de Honda Civic 1.5 Turbo een beetje pit?

Honda is een van ‘s werelds beste motorenbouwers, maar de 1,0-liter driecilinder is nou niet bepaald de parel in de kroon van het merk. Z’n vermogen is best aardig gezien de grootte van de motor, en hij geeft de Civic behoorlijke prestaties mee, maar hij heeft last van een turbogaatje en bij 5.600 tpm is de koek al op. Het alternatief is de Honda Civic 1.5 Turbo, een viercilinder met de naam VTEC, ondanks dat hij niet met de bij die naam behorende technologie is uitgerust. De accountants hebben het druk gehad met die versie, denken we. Wel reageert de viercilinder lekker vlot, kun je ‘m doortrekken tot 6.500 tpm en heeft ie 182 pk. Dat is heel aardig voor een doorsnee hatchback. De versnellingsbak maakt het typische ‘kadoenk’-achtige geluid dat de Type R en de eerste NSX mede zo geliefd maakte.

En hoe voelt het van binnen?

De scherpe besturing zou nerveus aan kunnen voelen als de auto er niet zo progressief op zou reageren: hij rolt nauwelijks en blijft exact het spoor volgen dat je hebt ingezet. Veel gevoel heeft de besturing overigens niet, maar wat het onderstel aan je doorgeeft, schept vertrouwen en compenseert dat gebrek. Toch is ie niet zo hard geveerd dat ie aan comfort verliest.

Het nieuwe interieur is minder vreemd dan voorheen, en dat is goed. De instrumenten – virtuele klokken op alle modelvarianten – zijn logisch. Het centrale scherm heeft duidelijke graphics en op Garmin-technologie gebaseerde navigatie, en niet de Japans-brabbelige onduidelijkheid van vroeger. Dat je lager zit, zorgt ervoor dat je je meer betrokken voelt en dat deze prima auto plezierig is om te rijden.

Honda Civic 1.5 Turbo Sport Plus


Motor:
1.498 cc
viercilinder turbo
182 pk @ 5.500 tpm
240 Nm @ 1.900 tpm

Aandrijving:
voorwielen
6v handbak

Prestaties:
0-100 km/u in 8,2 s
top 220 km/u

Verbruik:
5,8 l/100 km
133 g/km CO2
C Label

Afmetingen:
4.518 x 1.799 x 1.434 mm (l x b x h)
2.697 mm (wielbasis)
1.307 kg
46 l (benzine)
420 / 1.187 l (bagage)

Prijs:
€ 36.140 (NL)
€ 29.590 (B)

Vonnis:
Terwijl de hele wereld steeds doller wordt op crossovers, komt Honda met een laag liggende hatchback. Heel verfrissend, maar hij was een stuk beter geslaagd geweest als ze ‘m niet het uiterlijk van een ontplofte kikker hadden meegegeven

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear