De Hyundai Genesis, dat was toch een dikke coupé waarmee je de hele dag lekker dwars kon gaan? Klopt, maar het is ook een gedistingeerde sedan die in Nederland en België niet verkrijgbaar is. Toch rijden we ‘m even.

Ben je het standaard riedeltje dat Hyundai allang geen marginale rammelbakken meer voortbrengt en inmiddels met de beste kan meespelen al zat? Vast wel. Pech voor je, want voor de nieuwe generatie modellen gaat het meer op dan ooit tevoren.

De i10 is tegenwoordig een van de fijnste autootjes in z’n klasse. De nieuwe i20 ziet er uit alsof ie regelrecht uit een Duitse premiumfabriek is komen rollen. Op technisch gebied – denk aan de ix35 op waterstof – laat het merk zich steeds vaker gelden. Maar er is één klasse waarin ze nooit voet aan de grond hebben gekregen: die van de grote luxe sedans. Ken je de Grandeur en de XG nog? Precies.

Deze Genesis gebruikt een truc die ouder is dan de weg naar Rome: hij wurmt zich los van z’n bescheiden merkwortels en gaat op chique. Alleen op het kofferdeksel valt nog ‘Hyundai’ te lezen, verder prijkt overal op de auto een Aston Martin-achtig Genesis-vleugellogo. Ook op het stuur, zodat je er nimmer aan herinnerd wordt wat je eigenlijk precies gekocht hebt.

Of de Genesis dit soort flauwigheden nodig heeft om waardering te kunnen oogsten? Echt niet. Dit is de Robbie Williams onder de luxe sedans: er kleeft in eerste instantie allerlei spot en vooroordeel aan, maar geef het wat tijd, dan worden z’n talenten vanzelf herkend en bewonderd.

De deur van de Genesis valt dicht met een doffe doenk; het geluid van kwaliteit. Hij zit vol met de nieuwste gimmicks en systemen, maar we hebben ze in een kwestie van seconden uitgedokterd: alles spreekt voor zich. Het infotainment laat zich bedienen met een aanraakscherm of met een draaiknop op de middenconsole, aan jou de keus. De mooie details, heerlijke stoelen en sfeervolle materialen vechten om onze aandacht, al gaat die vooral uit naar de 3,8-liter V6, een snoes van een motor die nauwelijks hoorbaar loopt en pas een rasperig keeltje opzet als we aandringen.

Via een achttraps automaat en vierwielaandrijving klauwt de Genesis zich rap vooruit. In de sportmodus reageert de transmissie wat sneller en wordt de besturing wat gewichtiger, maar het blijft een flinke kluit limousine en zo voelt hij ook aan. Liever rijden we ‘m rustig, in overeenstemming met z’n zachte onderstel en kalmerende ambiance. Mensen op straat kijken om. Ofwel denken ze: ‘wat een patser in z’n glimauto’, ofwel: ‘wat een bijzonder en onderscheidend persoon’. Het zal het laatste wel zijn.

De Genesis is zwaar en dorstig en is er (nog) niet als diesel of hybride, dus voorlopig heeft het geen zin om hem hier in de prijslijst op te nemen. In Duitsland koop je ‘m voor 65.000 euro; niet goedkoop, maar opties zijn er niet, en ga maar eens een Europese auto op dit niveau uitrusten. Dus mocht je je zinnen gezet hebben op een unieke, Amerikaans comfortabele Koreaan, dan weet je wat je te doen staat.


Hyundai Genesis 3.8 V6 GDi Htrac



14/20



Motor

3.778 cc

V6

315 pk / 397 Nm



Aandrijving

vier wielen

8v automaat



Prestaties

0-100 km/u in 6,8 s

top 240 km/u



Verbruik (gemiddeld)

11,6 l/100 km

270 g/km CO2

G-label



Afmetingen

4.990 x 1.890 x 1.480 mm (l x b x h)

3.010 mm (wielbasis)

2.150 kg

77 l (benzine)

493 l (bagage)



Prijzen

NL niet verkrijgbaar

BE niet verkrijgbaar



Het vonnis

Dit is Hyundai’s tour de force: de Genesis moest verfijnd en hoogstaand zijn, en dat is ie. Geniet in stilte van elke zwevende kilometer en probeer niet te veel aan de restwaarde te denken

Reacties