TopGear stapt net uit de nieuwe Hyundai Nexo. In het magazine lees je het complete testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Hyundai Nexo
Locatie: Het land van de EV’s – Noorwegen (Oslo)
Weersomstandigheden: 29 graden en zon

Voordat iemand hem nog gezien had in Nederland, verkocht Hyundai hier al tachtig exemplaren van de Hyundai Nexo; de nieuwste waterstofauto van het merk. Deze mensen stappen in de auto van de toekomst. Of vond Hyundai zes dozijn goedgelovige mensen en stappen ze in de grootste misser sinds General Motors EV1?

En hoe rijdt de toekomst?

Tja, wat zullen we eens zeggen: heel gewoontjes. Nadat je ‘m in vijf minuten hebt volgetankt (er moet zo’n 150 liter in), is het een kwestie van op de startknop drukken, de ‘D’ van Drive indrukken en gaan. Daarna voelt het als elke andere elektrische auto, maar dan met een bereik van 665 kilometer (WLTP). In iets meer dan 9 seconden zit de Hyundai Nexo op de 100 km/u, dus verwacht geen bloedstollende Tesla-praktijken. En verder is het een SUV die ruim 1.900 kilo weegt. Prima comfortabel en vooral bedoeld om rustig en normaal mee te rijden. De toekomst is onderweldigend. En dat is waarschijnlijk precies wat mensen willen.

Hoe groen is de Hyundai Nexo?

Nou, behoorlijk. De brandstofcel die het waterstof omzet in elektriciteit gebruikt lucht voor het hele proces. Alle lucht die in de Hyundai Nexo verdwijnt, wordt gefilterd en schoon uitgeblazen. De Nexo stoot dus niet alleen (lokaal!) niets uit, hij maakt de lucht werkelijk schoner. In het persbericht (dat we overigens niet dubbelzijdig geprint uitgereikt kregen) vertelt Hyundai trots over zeer groene materialen die 20 procent CO2-uitstoot besparen in de productie.

Maar, eh, dat uiterlijk

Ja, smaken verschillen. Cool is de Robocop-achtige verlichting voorop, waarbij de koplamp over de volledige breedte van de auto loopt. We vermoeden dat de mensen die zo’n ding kopen, het ook maar wat graag uitdragen dat ze op waterstof rijden (‘Ik red de wereld. Graag gedaan’). En daar hoort dan zo’n uiterlijk bij. Er zitten nog meer geestige ontwerpfeatures op. De achterste raamstijl is bijvoorbeeld (net als de Ford GT) een luchtboog. En net als bij de Tesla Model S komen de deurklinken naar buiten.

Dat interieur… ken ik

Ja. De auto gebruikt dan geen benzine, hij is wel een beetje Benz – maar wel een tikkeltje minder ergonomisch. Je moet bijzonder goed zoeken naar alle functies op het leger aan knoppen op de middenconsole. Daaronder kun je trouwens je telefoon draadloos laden. Je telefoon draait dan in wezen op waterstof. Best cool, toch? Grappig is de kleurnaam voor het interieur: Shell Grey. Alsof sportscholen een afslankprogramma aanbieden en het ‘Burger King’ noemen.

En als ik er eentje koop?

Zorg eerst dat er een waterstoftankstation in de buurt is. Dit jaar zullen er vijf in Nederland zijn. Daarbij is de vanafprijs 69.995 euro. Best wat, maar je leaset het volledige bedrag met 4 procent bijtelling. Geen Tesla-tax waarbij je over elke cent boven de 50.000 euro weer 22 procent bijtelt. Voor ondernemers is het al helemaal interessant. Laat je boekhouder zijn tanden in de MIA- en VAMIL-regelingen zetten, en je kunt het grootste deel van de aanschafprijs terugkrijgen.

Dus, is de toekomst nu? Voor ondernemers die hun tankbeurten goed kunnen inschatten, zeker. En voor de rest is er binnenkort de Hyundai Kona Electric.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)