Het is inmiddels vier jaar geleden dat de vierde generatie Range Rover werd onthuld. Nu is de uit aluminium opgebouwde off-road luxekoning bijgevijld. Het grote nieuws is een nieuwe uitvoering van de Range Rover 2017: de SVAutobiography Dynamic.

Dat Dynamic is niet overdreven: dit is de krachtigste Range Rover ooit. Voor de aandrijving zorgt de bekende 5,0-liter supercharged V8 uit de Jaguar F-type, 550 pk sterk. Inderdaad, dezelfde motor die ook al in de Range Rover Sport SVR te vinden was. Hij is als vanouds gekoppeld aan een achttraps automaat van ZF. De acceleratie van 0 naar 96 km/u (60 mph) wordt op deze manier een eitje: de ruim twee ton zware SUV klaart het klusje in 5,1 seconden. Zijn topsnelheid: 224 km/u.

De SVAutobiography Dynamic is alleen te krijgen in combinatie met de standaard wielbasis. Dit in tegenstelling tot de ‘gewone’ SVAutobiography, die door 80 procent van de kopers met lange wielbasis wordt besteld. Jaguar Land Rovers SVO-divisie voorzag de ophanging onder andere van nieuwe veren, dempers en kogels en legde de carrosserie 8 millimeter dichter bij de grond. Een nieuw systeem genaamd Dynamic Response zorgt voor minder rolneiging door de voor- en achterwielophanging wanneer nodig afzonderlijk van elkaar te laten verstijven.

Ook belangrijk: de remklauwen kunnen voortaan in het rood worden besteld. Dat is sowieso goed voor lagere rondetijden.

Range Rover 2017: wat is er verder nieuw?

Visueel is de SVAutobiography Dynamic nauwelijks te onderscheiden van een standaard Range Rover – of je oog moet toevallig op de donkergrijze grille, dito accenten en vier bazooka-uitlaatpijpen vallen. Er is overigens wel een hoop nieuw technologie aan boord. Zoals een semi-autonome modus, en een adaptieve cruisecontrol die verkeersborden herkent en je snelheid er automatisch aan aanpast. Handig bij Lunetten op de A12, met die parallelbanen.

Er is ook launchcontrol, maar niet zoals je het kent. Dit is waarschijnlijk de traagste launchcontrol ter wereld, bedoeld om je uit penibele situaties te redden waarbij je Range Rover vastzit in de drek. Zo kun je gewoon als een aap op het gas stampen en regelt de auto de delicate verdeling van het koppel.

Geen zin in een grote en dorstige V8? De Range Rover 2017 is er met nog een nieuwe motor: de 3,0-liter supercharged V6, eveneens uit de F-type. 340 pk, 0-96 in 7,1 seconden en een geluid dat ook al niet te versmaden zal zijn. De vernieuwde Range Rover staat binnenkort bij de dealer.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)