Je moet het Lexus nageven: ze weten de wereld regelmatig lekker te maken met imposante, fantasierijke conceptcars, maar verdraaid als ze die vervolgens niet vertalen naar een echte en tastbare productieauto. Deze LC, hun nieuwe, trotse topmodel, vloeit voort uit de alom bejubelde LF-LC conceptcar, die in 2012 in Detroit werd onthuld. ‘Bouw ‘m alsjeblieft!’ riep iedereen. ‘Doen we’, glimlachten de ingenieurs, en ze sloten zichzelf vijf jaar lang op in een kelder.

Nu is de Lexus LC 500 hier, en hij belandt in het Lexus-gamma als een soort coupéversie van de (binnenkort ook geheel nieuwe) LS sedan. Net als de RC bij de GS zet hij zijn vierdeurs broertje bij voorbaat op 1-0 achterstand, puur op looks. Loop een rondje om hem heen en er is vrij weinig verbeeldingskracht voor nodig om je voor te stellen dat hij zojuist is neergestreken vanuit een ander sterrenstelsel. Er slaat nog net geen stoom van ‘m af.

Eindelijk de draai gevonden

Het lijkt erop dat ze bij Lexus – na vreemde, licht mismaakte creaties als de NX – eindelijk hun eigen designtaal in de hand hebben. Want dit is met afstand het allermooiste dat we ooit van hen hebben gezien. De vloeiende, puntige vormen die we bij andere modellen nog betitelden als onnodig en geforceerd, vallen hier helemaal op hun plaats, om samen te komen in een oogverblindende verschijning. Dat moet ook: Lexus ziet de LC als het begin van een nieuwe periode, waarin ze auto’s maken die niet alleen met het hoofd, maar vooral ook met het hart worden gekocht. Een goed begin is het halve werk, lijkt ons.

Alleen de beste technici, de Takumi (die voorheen de LFA voor hun rekening namen), houden zich in de fabriek in Motomachi bezig met de LC. De auto staat op een geheel nieuw platform – stijver dan ooit tevoren en gemaakt met… lasers – dat van meet af aan is ontworpen om de bestuurder meer bij het rijden te betrekken. Verfrissend, in deze tijden van autonome ambities. De wielen staan verder op de hoeken, de motor en bak liggen dieper en verder naar achteren. Het zwaartepunt ligt lager en nagenoeg midden op de lengteas, ter hoogte van je heupen. Zodat jij je letterlijk en figuurlijk in het middelpunt van de actie bevindt.

Door de lage, aflopende vorm van de voorkant moest de ophanging voor de LC op maat worden gemaakt, wat zes maanden in beslag nam. Ook in de besturing ging veel werk zitten: deze moest Lexus’ beste ooit worden en is optioneel variabel, te combineren met achterwielbesturing. De motorkap en de spatborden zijn van aluminium, net als een deel van de deuren; het andere deel, plus de kofferklep, zijn van CSMC (Carbon Sheet Molding Compound). Wat dat is? Eh, iets lichts en koolstofvezeligs. De versie met Touring Pack – zoals op de foto’s – krijgt tevens een carbon dak, maar onze test-LC gooit het op luxe met een glazen paneel boven je hoofd. Ook heeft ie kleinere wielen – 20 in plaats van 21 inch – en volledig leren bekleding in plaats van een alcantara-combinatie. We concluderen dat deze iets meer ingetogen uitvoering de Lexus LC 500 het best staat.

De V8-motor in de Lexus LC 500

Allerminst ingetogen is de motor. Het is de 5,0-liter V8 die we kennen uit de RC F en GS F; atmosferisch, 477 pk sterk en hemels in z’n natuurlijk opbouwende vermogensafgifte. Zijn koppel komt relatief laat in het spel, en om hem te helpen in z’n toeren-sweet spot te blijven, is hij nu gekoppeld aan een nieuwe tientraps automaat. Dat Lexus deze motor nog bouwt, terwijl de rest van de wereld overstapt op mindercilinders met negen turbo’s, is lovenswaardig. Zijn geroffel wordt versterkt via een buis naar het dashboard. Geen speakergeintjes, meer een analoge megafoon. Een groter contrast met zijn tegenpool, de discrete Lexux LC 500h, is nauwelijks denkbaar.

Dat de V8 met zowel zijn prestaties als zijn geluid de aandacht opeist, is een goede zaak. In het druk vormgegeven, maar toch beeldschoon samenhangende interieur bevindt zich namelijk een storende factor in de vorm van een vreselijk infotainmentsysteem. In 2009 was het misschien lollig om met je vinger zeventien minuscule bewegingen op een touchpad te moeten maken om de stoelverwarming aan te zetten. Maar inmiddels moet Lexus toch doorhebben dat het handiger is als je níét voor de minste of geringste instelling je blik en volle aandacht van de weg hoeft te halen. Gelukkig kost het ons geen moeite om de gebrekkige digitale interactie te negeren; naast de motor weet ook de rest van de auto te prikkelen.

Zo breed als…

De LC voelt aan alsof hij zo breed is als je rijstrook. Hij ligt zo standvastig op de weg dat het lijkt alsof hij zichzelf eraan vastzuigt, als ’s werelds snelste en meest diep gevooisde slak. Van duiken of overhellen is geen sprake, en de besturing – hier niet variabel en enkel op de voorwielen – heeft de luchtige directheid van een ras-Amsterdammer. Alle versies komen met een enorme standaarduitrusting, waaronder een instelbaar onderstel dat

in de Comfort-stand reeds van absolute klasse is. De Lexus LC 500 is geen sportauto, maar hij wordt ook nooit deinerig of zweverig. In plaats daarvan is ie toegeeflijk en goed gedempt, alsof ie de link met het asfalt eenvoudig voor je wil houden. Hij combineert gedecideerd weggedrag met een geheel ontzorgende rijervaring.

Of er ook wat uitbundiger met hem te spelen valt? Op de nauwe en drukke wegen van de Alpen proberen we het maar even niet uit. Sowieso heeft onze LC geen sperdifferentieel en vermoeden we dat de elektronica mede om die reden nooit helemaal zijn handen eraf zal trekken. Maar de Lexus LC 500 is geen auto die de hooligan in je losmaakt. Stap in en je wilt reizen – naar verre oorden, over lange wegen, en door tot aan de planeet waar hij vandaan komt. Wat moet het daar prachtig zijn.

Specificaties Lexus LC 500 (V8)


Motor
4.969 cc
V8
477 pk @ 7.100 tpm
540 Nm @ 4.800 tpm
Aandrijving
achterwielen
10v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,7 s
top 270 km/u
Verbruik (gemiddeld)
11,5 l/100 km
263 g/km CO2 G label
Afmetingen
4.770 x 1.920 x 1.345 mm (l x b x h)
2.870 mm (wielbasis)
1.910 kg
82 l (benzine)
197 l (bagage)
Prijzen
€ 166.630 (NL)
n.n.b. (B)

Vonnis
Als gezegd: het allermooiste dat Lexus ooit voortbracht. En als je dan toch uit de band springt met een über-verwencoupé, waarom dan niet meteen in combinatie met een V8 met old-school charisma tot in z’n oliedop? Een wereldse machine

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear