De huidige Mazda6 was er pas net, en is nu al gefacelift. Zie jij de verschillen? Wij ook niet echt, maar we voelen ze wel.
 
De 6 is Mazda’s bestverkopende auto. Van deze generatie rijden er in Europa alweer 140.000 rond. Toch vonden de Japanners, amper drie jaar na de introductie, dat de tijd rijp was voor een paar grondige aanpassingen. Om te beginnen was de 6 één van de modellen die nog niet was uitgerust met de gigantische, grijnzende grille die Mazda’s nieuwe familiegezicht moet voorstellen. Dat is bij dezen geregeld, al weten we niet of we dat een verbetering kunnen noemen.
 
Gelukkig is de rest van de wijzigingen aan de 6 een stuk zinvoller. Hij kreeg bijvoorbeeld wat aerodynamische aanpassingen, zoals flapjes voor de wielen die zorgen voor betere remkoeling. Het interieur werd verder verfijnd, speciaal voor ons, Europeanen, omdat wij zo graag over ons dashboard aaien. De diesels kregen onder andere een kleinere turbo, waardoor ze wat vlotter op het gas reageren. Bovenal werden de ophanging en stuurinrichting grondig herzien.
 
Veel componenten werden stijver gemaakt, en de velgen werden een kilo per stuk lichter. Mazda beweert dat de nieuwe 6 meer ‘stuurgevoel’ biedt, comfortabeler is en dat de ‘rechtuitstabiliteit’ op een hoger niveau staat. Vaak zijn dat slechts mooie kreten die in de praktijk met moeite waarneembaar zijn, maar deze keer niet. Ze hebben gelijk: de 6 rijdt niets minder dan uitstekend. Hobbels en dwarsrichels worden inderdaad beter weg gefilterd, en het sturen gaat licht maar direct. Je kunt de bochten perfect aansnijden en de neiging tot onderstuur ligt behoorlijk ver weg. Men zegt wel eens dat een grote BMW krimpt wanneer je er hard mee rijdt, dat ie kleiner en agieler aanvoelt wanneer je ‘m begint uit te dagen. In deze auto bekroop ons hetzelfde gevoel.
 
De 2.0 DISI-motor, ook wel liefkozend ‘dizzy’ genoemd door de Mazda-mensen, verschijnt voor het eerst in de 6 en vervangt het oude, indirect ingespoten blok met dezelfde inhoud. Het blijkt een prettige combinatie, al is meteen duidelijk dat de motor een goede dosis toeren nodig heeft om de grote hatchback vooruit te krijgen. Onder de 3.000 tpm geeft ie niet thuis. Dat vinden wij nu, op dit moment, geen probleem – de wegen rond Barcelona nodigen altijd uit tot een stevig potje schakelen. Maar in ons eigen land, waar het asfalt wat saaier is, zal de sterkere diesel de prettiger metgezel zijn. Daar komt bij dat dit onderstel simpelweg vraagt om meer vermogen en koppel.
 
We zijn onder de indruk van de nieuwe 6. In het segment van de Mondeo en Passat moet je van goeden huize komen om je plekje te veroveren; mochten wij ooit eens 1,5 kind en een baan als accountmanager krijgen, dan durven we te beweren dat deze Mazda behoorlijk hoog op ons lijstje zou staan.

Reacties

Meer van TopGear