Zondag noemden we de RX8 al als goedkope driftauto. Maar waarom is deze Mazda zo goedkoop te krijgen? Dat heeft vooral te maken met betrouwbaarheid. Het blijft bijzonder hoe een van meest betrouwbare merken het voor elkaar kreeg de meest onbetrouwbare auto van de afgelopen tien jaar te bouwen. En dat ligt allemaal aan hun geniale koppigheid. Mazda bleef tot een paar jaar geleden stug de spectaculaire wankelmotor doorproduceren. Het roterende hart van de auto is een echte alleskunner. Maar de Mazda RX-8 is een koopje. Door die motor.

De oogjes van techniekfanaten glinsteren als je de wankelmotor noemt. Kort uitgelegd, bestaat het blok uit twee magische nacho’s die tot 9.500 tpm rondspinnen in een compacte behuizing. Het mengsel van benzine, olie, dromen en ambities zorgen ervoor dat de 1,3-liter motor er 231 pk uitperst. Zonder turbo’s.

Lees ook: Volkswagen Phaeton kost officieel geen drol meer

Op dit moment zitten rotards – zo heet de harde kern van Wankel-fans – witheet dit artikel te lezen en iets te mompelen over hoe de motor helemaal niet onbetrouwbaar is en wij gewoon een stel nitwits zijn die er niet mee om kunnen gaan. En daar hebben ze (deels) gelijk in; als je een rotatiemotor goed behandelt, is er niets aan de hand. Verdiep je er maar eens in. Helaas ging menig nietsvermoedende bestuurder de afgelopen decennia met de kwetsbare wankelmotor om alsof het een conventionele verbrandingsmotor was, en zo sneuvelden een hoop exemplaren. De apex seals in de motor kapten ermee, voor de kenners. En daar komt de beruchte reputatie van de Mazda RX-8 vandaan. Het resultaat: de Mazda RX-8 is een koopje.

Maar waarom is de Mazda RX-8 dan een koopje?

De combinatie van de onbetrouwbaarheid én het torenhoge benzineverbruik laten de prijzen van gebruikte exemplaren kelderen. De Mazda RX-8 kost hierdoor officieel geen moer meer. Al helemaal niet als je een rechtsgestuurd exemplaar op de kop tikt, waarvan er een paar in Nederland te koop staan. Ons advies: lees je in over de techniek, koop voor een appel en een ei een RX-8 met een kapotte motor en laat hem reviseren. Dan kun je vanaf het nulpunt de frisse motor goed behandelen en heb je vele kilometers profijt. In de tussentijd kun je uren gefascineerd naar de achterdeuren kijken. Kies hier jouw Mazda RX-8 uit.

Reacties

  • Sven heeft op 3 april 2017 geschreven:

    Omdat het een apparte en mooie auto is (smaak) zou ik overwegen voor de mogelijkheid er een conventionele 3 cilinder turbo motor in te monteren.

    Uiteraard zijn de twee rotatie Wankelcilinders een specialiteit en hoort zoiets in de R8.

    Ik hou het bij woorden, want ik koop er geen en bouw geen motor om.

    De prijzen voor tweedehands RX8 zijn aantrekkelijk, en wat zal een project om een snelle (compacte) 3 cilinder turbo inbouwen een speciale RX8 opleveren.

    • Willem-Jan heeft op 4 juli 2020 geschreven:

      En dan nu een echt stukje heiligschennis, ik overweeg om binnenkort een RX-8 om te (laten) bouwen naar EV. Zooooo, jaaaaa, zeg het maarrrrr,,,,,,,iemand die “toevallig” kennis heeft van ombouw van ICE naar EV? Als u na dit schokkende bericht, nog iets positief kan bijdragen, hoor ik dat graag van u.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear