Mercedes’ allergrootste zevenzits-SUV wordt gebouwd in de VS, en voornamelijk ook voor de VS. Wat moet je in Nederland met zo’n mastodont? Nou, genieten.

Zou er iemand bestaan die een auto van het formaat Mercedes GL echt nodig heeft? Oftewel: iemand met een partner, vijf kinderen, en de noodzaak om deze regelmatig over onverhard terrein te vervoeren? Vast wel, ergens, maar het gros van de mensen die zo’n auto koopt, doet dat om heel andere redenen. Redenen die we, na een paar dagen met een GL 350 BlueTec te hebben doorgebracht, steeds beter begrijpen.

De nieuwe GL is een forse knaap: 5,12 meter lang, 2,14 meter breed en 1,85 meter hoog. Die maten komen aardig in de buurt van die van de big daddy van de opzichtige opschep-SUV’s, de Cadillac Escalade. Het grote verschil is dat die auto aanvoelt als de vrachtwagenachtige pick-up waarop ie is gebaseerd: groot, lomp, onhandelbaar op smalle Europese wegen. De GL voelt, verbijsterend genoeg, aan als een stationwagen die op een heuveltje staat. Het is volslagen vanzelfsprekend en gemakkelijk om ‘m te besturen, met maar een fractie van de intimidatie die we voelden toen we voor het eerst het roer van een Escalade in handen namen. Dit is misschien wel de vriendelijkste onvriendelijke auto die we kennen.

Onvriendelijk, omdat mensen nog steeds denken dat er een lokale maffiabaas arriveert wanneer je met de GL komt voorrijden, en medeweggebruikers nog steeds als bange hondjes aan de kant duiken als je op de snelweg achter hen verschijnt. Best lekker, eigenlijk, maar het is juist ook een stil genoegen om je in zo’n kleerkast van een auto heel hoffelijk te gedragen. De verbazing druipt van mensen af wanneer je ze voorrang verleent.

De GL heeft grote truckspiegels en het glasoppervlak van een gemiddeld kantoorgebouw. Het overzicht voor de bestuurder is dus prima, vooral omdat hij ook nog eens hoger zit dan de meeste badmeesters. Je kunt de auto ook bestellen als GL 500 of als GL 63 AMG, maar dit relatief bescheiden (en veel goedkopere) 350 BlueTec-instapmodel maakt al zat indruk. Het is niet de krachtigste V6 turbodiesel op de markt, maar wel een van de meest verfijnde, en het kost ‘m geen enkele moeite om de bijna 2.400 kilo zware GL en de inzittenden op snelheid te krijgen. Inzittenden die trouwens, zoals het hoort in een Mercedes, baden in ruimte, stilte en luxe. Er zijn zelfs verwarmde en gekoelde bekerhouders.

Op een volle tank komt de GL 350 behoorlijk ver, en dat is niet alleen te danken aan de enorme inhoud van 100 liter; ook het verbruik blijkt uiteindelijk aardig mee te vallen. Na een paar honderd kilometer snelweg, een aantal binnendoorweggetjes en af en toe een buitengewoon elegante stoplichtsprint bleef de meter steken rond de 1 op 10. Niet gek.

Waarschijnlijk kun je er in ons gezellige landje, waar iedereen elkaar alles zo graag gunt, niet mee rijden zonder non-stop uitgemaakt te worden voor aso of blaaskaak. Daar zijn we niet zo gevoelig voor, maar al waren we dat wel, dan nog had de GL ons in luttele minuten volledig ingepalmd met z’n buitensporige charmes. Nadat we ‘m weer bij Mercedes inleverden, zaten we binnen tien minuten tweedehands exemplaren op internet op te zoeken. Terwijl ook wij echt nooit met z’n zevenen het terrein in zullen gaan.


Mercedes GL 350 BlueTec 4Matic



15/20



Cijfers

0-100 km/u: 7,9 s

Top: 220 km/u

Verbruik: 7,4 l/100 km

Motor: 2.987 cc, V6 turbodiesel

Aandrijving: vierwiel

Vermogen: 258 pk

Koppel: 620 Nm

Gewicht: 2.355 kg

CO2: 192 g/km



Prijs

NL € 95.350

BE € 69.575



Vonnis

Het soort auto dat op je inwerkt en je doet afvragen of je zelf niet ook zoiets nodig hebt. De GL 350 is een rustgevend genot en soms nog best praktisch ook. Nee, echt

Reacties