We kunnen het ook niet helpen: we zijn behoorlijk gecharmeerd van de Opel Adam. Ja, natuurlijk leunt ie zwaar op concurrentjes die er een stuk eerder bij waren en zo het goede voorbeeld gaven: de Mini, Fiat 500, Citroën DS3 – je kunt ze stuk voor stuk zó uit het ontwerp van onder andere deze nieuwe Opel Adam 1.4 Slam halen. Toch is Opels kleintje geen plat jatwerk; daar is ie toch weer te eigen voor en dat is best knap.

Maar je kunt er nog zo leuk uitzien

Daarmee alléén red je het natuurlijk niet. Daarbij heeft de Adam de pech dat z’n concurrenten stuk voor stuk bijzonder leuke rij-ijzertjes zijn. En dus waren we maar wat benieuwd naar deze Opel Adam 1.4 Slam, die met zijn 1.4 turboloze motor van 100 pk de sterkste van dit moment is. Er zitten sterkere versies aan te komen (binnenkort de nieuwe driecilinder die er nog 20 pk bij heeft, en hoewel Opel er in alle talen over zwijgt, lijkt het ons heel stug dat er niet op termijn een OPC-achtig ding bij komt), maar voorlopig moeten we het hiermee doen.

Dat is een beetje ontluisterende ervaring. Niet omdat deze Opel Adam 1.4 Slam een slechte auto is, eerder het tegendeel. Het onderstel is namelijk uitstekend; er is een erg fijn compromis gevonden tussen comfort en sportiviteit. De Adam vertelt je alles wat zijn wielen meemaken, maar is geen moment stuiterig of nerveus. Een prima prestatie, zeker op zo’n korte wielbasis. De besturing is scalpelscherp – vrij licht maar enorm direct waardoor kleine bewegingen al tot forse koersveranderingen kunnen leiden. Daar moet je even aan wennen, maar dan is het extra leuk.

Het probleem

Het motortje deelt al dat enthousiasme niet echt. Hij is wat aan de luie kant, komt wat moeizaam op gang en klinkt er ook al niet erg blij bij. Dat leidt ertoe dat je zelden het idee krijgt dat er werkelijk 100 pk aan boord is – zeg 75 en wij geloven het ook. Dat is allemaal juist zo jammer omdat het onderstel zo ontzettend veel meer aankan, wat heet: het schreeuwt erom. Over schreeuwen gesproken, dat doet onze Adam vrij nadrukkelijk, wat weer alles te maken heeft met het feit dat zijn versnellingsbak over slechts vijf verzetjes beschikt, die ook nog eens vrij kort gespatieerd zijn. Dat is fijn bij optrekken, maar bij 100 km/u op de snelweg draait de motor doodleuk 3.000 toeren per minuut. Bij 120 km/u is dat opgelopen tot dik 3.500 tpm. Dat maakt ten eerste een hoop herrie en erg positief voor je verbruik is het natuurlijk ook al niet. Ook hier geldt: een zesbak ligt al klaar voor de Opel Adam 1.4 Slam, alleen voor deze kwam hij eigenlijk net iets te laat. In toekomstige versies zal hij wel verkrijgbaar zijn.

Beetje jammer dus, dit. Zeker omdat hij er zo lekker uitziet, zo’n goed onderstel heeft en je ook voor de rest zo vrolijk maakt. Als jij de perfecte Adam wilt, zouden we zeggen: nog even geduld a.u.b.

Opel Adam 1.4 100 pk Slam

10/20

Motor
1.398 cc
viercilinder
100 pk / 130 Nm

Aandrijving
voorwielen
5v handgeschakeld

Prestaties
0-100 in 11,5 s
top 185 km/u

Verbruik/milieu
5,1 l/100 km
119 g/km CO2, B-label

Afmetingen
3.698 x 1.720 x 1.484 mm (L x B x H)
2.311 mm (wielbasis)
1.120 kg

38 l (benzine)
170 / 663 l (bagage)

Prijzen
NL € 16.595 (25%)
BE € 16.145

Het vonnis
Net niet: zo’n leuk ding met zo’n goed onderstel verdient een wat spontanere motor en een versnelling erbij. In de nabije toekomst kunnen we dat wel verwachten, maar een beetje haast is inmiddels wel geboden

Reacties