Wat is er toch aan de hand met Peugeot? Modellen als de 206 en 307 konden ons bij de allereerste introductie nog best bekoren, maar de afgelopen jaren is het per modeljaar eigenlijk alleen maar minder geworden.

Van leuke modellen met een grappig smoelwerk zijn de 206 en 307 van Peugeot uitgegroeid tot auto’s die gebukt gaan onder een rommelig en voorspelbaar design. Het begon eigenlijk allemaal met die veel te brede grille, die een paar jaar terug al zijn intrede deed. Vervolgens ging het van 206 naar 207 en van 307 naar 308. De Peugeot 406 werd de 407.
En in geen van de gevallen was er wat ons betreft sprake van een verbetering. Misschien moeten we aan het nieuwe design wennen en vinden we het volgend jaar weer prachtig, maar nu kijken we liever even de andere kant op als Peugeot met iets nieuws aan komt zetten.

Een auto als de Peugeot 407 SW is bijvoorbeeld heel bedenkelijk van vorm. Behalve dat de achterpartij niet al te fraai is, zorgt deze er ook voor dat je nauwelijks wat kunt zien als je moet parkeren. Ook hier is rommelig de juiste omschrijving. Jammer genoeg laat Peugeot met het studiemodel voor de 308 SW meer van hetzelfde zien. De 308 SW Prologue maakt tijdens de IAA in Frankfurt zijn debuut, en zal afgezien van een paar minieme wijzigingen zo in productie worden genomen. De gekke vorm van de motorkap kunnen we nog wel begrijpen, die is waarschijnlijk zo ontworpen met het oog op de voetgangersveiligheid. Maar mooi is anders.

In Frankfurt toont Peugeot ook de 207 SW Outdoor en een 308 waarin de Fransen voor het eers een hybride aandrijflijn op basis van een dieselmotor toepassen. Maar of we daar blij van worden…

Reacties