
Het is jammer dat we definitief geen gepersonaliseerde kentekens krijgen in Nederland, maar aan de andere kant scheelt het wel een hoop papierwerk. Tenminste, als je het systeem niet goed inricht van te voren. Want dat is er aan de hand in België. Blijkbaar kan de computer die verkeersboetes moet uitdelen geen onderscheid maken tussen het cijfer ‘O’ en de letter ‘0’. En daardoor gaat het nog weleens mis. Of goed, afhankelijk hoe je het bekijkt.
Voor de oplettende lezer: de ‘O’ en de ‘0’ staan inderdaad omgedraaid in de eerste alinea. Had je het in de gaten? Dan ben je beter dan een Belgische boetecomputer. Misschien hebben ze nog een job voor je daar. En als je je nu afvraagt waarom deze fout in principe niet in Nederland voorkomt: hier wordt de letter ‘O’ niet gebruikt bij kentekens voor personenauto’s. Als er een ‘0’ staat, is het vrijwel altijd een cijfer. Of onze systemen de Belgische platen wel goed kunnen lezen, dat weten we dan weer niet.
HLN meldt dat er een stel in België is dat constant boetes krijgt die bedoeld zijn voor een Porsche. Zelf rijden ze BMW. Ze hebben te horen gekregen van de politie dat de boetes inderdaad niet kloppen, maar dat het systeem dus niet goed kan zien of iets een ‘0’ of een ‘O’ is. En blijkbaar gokt ie dan verkeerd. Overigens hebben beide auto dus gepersonaliseerde kentekens, maar dan met één teken verschil. Het probleem duurt nu al vijf jaar.
Kun je als Nederlander ook niet geflitst worden met een ‘0’?
Het stel van de BMW vertelt het verhaal over de boetes in de krant, maar er is natuurlijk een positieve keerzijde. De Porsche-rijder ontvangt al tijden geen boetes. Als je dus in België de kans op een boete wilt verkleinen, dan moet je een gepersonaliseerd kenteken nemen met veel nullen of vaak de letter ‘0’. Nee geintje, de letter ‘O’.
De grote vraag is: als jij een nul in je kenteken hebt als Nederlander, wat gebeurt er dan als je geflitst wordt? Weet het systeem dat jij de Nederlandse kentekenplaten nooit een ‘O’ bevatten? Aan de hand van het bovenstaande verhaal gokken we van niet. Dus misschien ben jij ook al wel een paar keer gematst door de flitscomputer in België zonder dat je het wist omdat ie je kenteken fout had. Wie weet.
Ik mocht gewoon €64.00 aftikken voor 2 km/h te hard. ( het boete bedrag blijft tot 20km/h te hard hetzelfde) met in het kenteken 680.
Ik heb helaas geen 0 in mijn kentekens, maar probeer zo min mogelijk in België te rijden. Al die trajectcontroles daar zijn verschrikkelijk en bederven het rijplezier. Ik ben blij als ik dan weer in NL ben.
Volgens mij komen er op kenteken oplegger en koningshuis verder geen klinkers voor in onze kentekens
Onzin!
Vorige week in België te hard gereden, vandaag Belgische bekeuring op de mat… Met 022 in mijn kenteken.
In Spanje stond ik in parkeergarage en dan moet je je kenteken ingeven om te kunnen betalen… Kreeg ‘m niet gevonden op het scherm. Begon te twijfelen of ik wel goed zat… Achteraf werd 80- gezien als BO…
Als de flitsers net zo registreeren als de parkeer garage ben ik boete vrij in Spanje. Frankrijk leest ze wel goed… Met na de tunnels geflitst en mogen betalen…
Haha, ik heb toevallig een Porsche. Met een 0 in mijn kenteken! En ik woon vlakbij de Belgische grens… Maar te hard rijden doe ik natuurlijk noooit.
In de Nederlandse O is een stukje uit de letter weggelaten om de verwarring met het cijfer 0 te voorkomen. De O wordt volgens mij alleen gebruikt als het kenteken aan een oplegger bevestigd is. Daaraan kun je van achteren zien of de trekkende truck een oplegger trekt. Als er een aanhangwagen achter de truck hangt begint het kenteken van de aanhanger met een W.