01. Lamborghini Aventador SV Roadster

SV, wat is dat nou precies? Goed, even een stukje verplichte petrolhead-opvoeding: het staat voor ‘SuperVeloce’ (vernederlandst is dat ‘SuperSnel’). De Lamborghini Aventador SV Roadster is dan ook 50 kilo lichter en 50 pk krachtiger dan de reguliere Aventador. En hoe kun je beter genieten van een V12-huil dan met het dak open?

02. Porsche Carrera GT

De wortels van de Porsche Carrera GT zijn terug te leiden naar GT1- en LMP1-raceklassen. De V10 zou ontwikkeld zijn voor een Le Mans-prototype, maar dat project moest de ijskast in voor de Cayenne. Later werd de motor alsnog van de plank geplukt en plaatste Porsche hem in de Carrera GT. Porsche was uiterst fanatiek als het ging om gewicht besparen – grote hoeveelheden magnesium en titanium in de Carrera GT zijn hier het bewijs van – maar gelukkig kon er nog wel een afneembaar dak van af. Fijn!

03. LaFerrari Aperta

Het is maar goed dat de LaFerrari Aperta Italiaans is, want wanneer McLaren dezelfde benaming zou toepassen, stond hij als de ‘McLaren TheMcLaren Open’ in de prijslijst. Wat klinkt als een vreemde tenniswedstrijd. Italianen komen wel weg met dit soort dingen. Een 6,2-liter V12 met hybridehulp, meer dan 960 pk, van 0 naar bijna 200 km/u in slechts 7 seconden en een topsnelheid van 350 km/u. Als je het middelpunt van de aandacht wilt zijn, zit je met deze Aperta goed.

04. McLaren 675LT Spider

De McLaren 675LT Spider is een ode aan de F1 GTR Longtail, die in 1995 zijn debuutrace op Le Mans wist te winnen. Ben je de gelukkige eigenaar van een van deze 675LT Spiders? Geniet je dan gek in een van de beste open McLarens allertijden. Ben je een van velen die ‘m niet bezitten? Geniet dan maar even van deze mooie foto.

05. Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse

Voor ongeveer 1,6 miljoen kun je er een rijden: een Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse. Gooi het dak lekker open en geniet van het geluid van 1.200 pk aan superkracht. Maar pas wel even op dat je geen vliegjes in je oog krijgt, want met de snelheden die met deze Bugatti haalbaar zijn, komen die als kogels binnen.

06. Lamborghini Veneno Roadster

Wat is ie mooi hè? De Lamborghini Veneno Roadster is met enkel zijn uiterlijk al halverwege in de race om de titel ‘ruigste Lambo ooit’. En de andere helft? Laten we even kijken: 750 pk, een V12, een top van 354 km/u en het is een cabrio… Eh, ja, hij komt zeker in aanmerking voor die felbegeerde titel.

07. Mercedes CLK GTR Roadster

Oké, hier zitten wat haken en ogen aan. Ten eerste: hoe kom je aan een Mercedes CLK GTR Roadster? Er bestaan slechts zes exemplaren. Het is niet direct de eerste keuze als het gaat om comfortabel en makkelijk rijden. De racetransmissie jankt bijvoorbeeld als een kleuter die een speelgoedwinkel moet verlaten. De auto is bovendien zo krap dat je er net een halfje wit in kwijt kunt. Geen gemakkelijke auto om mee te leven. Maar aan de andere kant: je rijdt wel een volbloed raceauto. Dat maakt alles eigenlijk weer goed. Zelfs het prijskaartje van meer dan 1 miljoen euro. Als je het kunt missen…

08. Pagani Zonda Cinque Roadster

‘Dit is de laatste Zonda die we maken!’ Dat zei Pagani. En de Zonda Cinque Roadster is een waardig afscheid. Al zouden we het niet erg vinden als Pagani tot het einde der tijden Zonda’s blijft maken. Tegenwoordig is er ook de Pagani Huayra Roadster, maar voorlopig is dit onze lieveling.

09. Alles van Ariel

Even iets anders dan de aerodynamische supercars van Lamborghini en Pagani. Wil je door de modder kunnen baggeren? Heb je liever een met drek, kiezels en plantjes bezoedeld hoofd dan een weelderig verwaaid kapsel? Kies dan vooral voor deze Ariel Nomad. Hou je het liever bij asfalt? Ga dan voor de Ariel Atom.

10. Koenigsegg Regera

Als de cijfers groot genoeg worden, verliezen ze hun betekenis. Probeer je maar eens iets voor te stellen bij 1.500 pk. Hoeveel is dat nou? Inderdaad: heel veel, en toevallig precies zoveel als de Koenigsegg Regera aan boord heeft. Maar zo snel als deze auto is, zo lang duurt het om hem te maken. Alleen voor de koolstofvezel velgen heeft Koenigsegg al een week nodig. Daarnaast zit de Regera vol bizarre techniek om je het hoofd over te breken. Zoals het F1-hybridesysteem. En de transmissie. Of eigenlijk: het gebrek daaraan.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear