Als je kijkt naar de geschiedenis van auto’s met brandstofmotoren, verliep de groei van vermogen gestaag. Elke paar jaar werden de auto’s iets sneller en pas sinds enkele jaren accelereren productiemodellen in minder dan 3 seconden naar de 100 km/u. Bij elektrische auto’s is dat anders: vrijwel vanaf de eerste massaproductie EV zijn de sprinttijden indrukwekkend te noemen. Hoewel het blijkbaar bijzonder makkelijk is om een sprintkanon te bouwen met elektromotoren, is het alsnog interessant om te kijken welke EV écht het snelst is. Daarbij maken we ons even niet druk om irrelevante zaken zoals of het bedrijf überhaupt een toekomst heeft. Dit zijn de 10 snelst accelererende elektrische auto’s van dit moment, gekeken naar de 0-100-tijd.

Tesla Model Y Performance – 3,7 s

Het model dat de ‘S3XY’-reeks van Tesla compleet maakt. Je kunt hem zien als de SUV-versie van de Model 3, zoals de X dat van de S was. Geen hippe vleugeldeuren, wel een hoop meer ruimte en dezelfde specs als zijn hippe broer. Komt volgend jaar.

Audi e-tron GT – 3,5 s

Audi was er relatief vlot bij met de e-tron, die een beslist niet onaardige actieradius koppelt aan veel ruimte en luxe. Nieuw is de S-uitvoering, waar een extra motor zorgt voor 504 pk en de elektronica dwarsgaan haast lijkt aan te moedigen. Deze lage, ranke GT volgt binnenkort.

Tesla Model 3 Performance – 3,4 s

De leasewereld vocht om elke Model 3 die beschikbaar was, wat leidde tot de meest bizarre afleveringsoperatie ooit; kopers mochten hun auto zelf gaan zoeken op een immens parkeerterrein in de haven. En dus zie je nu op elke straathoek een Model 3 staan. Een gamechanger? Echt wel. Zijn rol zal, nu de rest wakker is, geleidelijk afnemen. Al weet je het met iemand als Elon nooit…

Lotus Evija – <3 s

Jazeker: Lotus, het bedrijf dat de laatste twintig jaar heeft doorgebracht met het recyclen van Elise-afgeleiden, komt nu met een 2.000 pk sterke, bijna 2 miljoen kostende hypercar. De Evija heeft op papier alles in huis om één van de snelste te worden, waarbij hij vooral profijt heeft van een typisch Lotus-ding: een (relatief) laag gewicht. Noem ons Nederlands, maar wij zeggen: eerst zien, dan geloven…

Tesla Model X Performance – 2,8 s

Visueel misschien niet de meest geslaagde Tesla (wij hebben altijd het idee dat Greenpeace hem terug de zee in moet slepen). Wat zeker niet wil zeggen dat hij daarom minder capabel zou zijn – integendeel. Hij is bizar ruim en functioneel, en is Kroonprins Bereik (na de Model S, die er nog 100 kilometer bij doet). En die Falcon Wing-deuren blijven een spektakelstuk dat nooit gaat vervelen.

Porsche Taycan Turbo S – 2,8 s

De eerste volledig elektrische Porsche en meteen, zoals het hoort, de best rijdende elektrische auto. Maar met een startprijs van dik een ton mag dat ook wel – en dan durven we de prijs van deze Turbo S niet eens te noemen. (Oké: bijna twee ton…)

Dendrobium D1 – 2,7 s

De zoveelste start-up, een Britse ditmaal, met woeste plannen voor een woeste auto. Hoopvol: een deel van het team stond ook aan de wieg van de McLaren F1. Minder gunstig: corona, Brexit, dat uiterlijk – en over de naam hebben we eerlijk gezegd ook onze twijfels.

Nio EP9 – 2,7 s

Je kent ze waarschijnlijk niet, maar in thuisland China zijn de jongens en meisjes van Nio heel groot. Zo hebben ze een netwerk voor wisselaccu’s opgezet, zodat je snel van Xiniks naar Zhalom kunt komen. De EP9 is een parade-hypercar, verder niks, maar Nio is behoorlijk serieus.

Tesla Model S Performance – 2,5 s

Hij kwam, hij zag, hij overwon. De Model S was, eerlijk is eerlijk, de eerste EV die duidelijk maakte dat de EV een toekomst had; en dat die zelfs leuk kon zijn. Onze eerste rit in de zo toepasselijk genaamde Ludicrous zal ons altijd bijblijven – waarvoor dank.

Tesla Roadster – 2,1 s

De specs zijn nog fantastischer dan de verhalen van Elon Musk, en ja, over tien jaar zal het allemaal vast haalbaar zijn. Maar nu? Ho, wacht, het is een Tesla, waarschijnlijk kun je ’m nog dit jaar geleverd krijgen. Of niet, omdat Elon opeens besluit een reis naar het middelpunt van de aarde toch nog net even wat belangrijker te vinden. Ach, weet je wat? We zien het allemaal wel…

Pininfarina Battista – <2 s

De haute-couture-leverancier van de autowereld komt met hun eerste echt eigen model: een prachtige EV-hypercar die onderhuids stiekem gewoon een Rimac is. Die ook al onbereikbaar geprijsd is, dus wat maakt het uit. Die naam betekent niet dat je vleermuisheld een koffiebar in Gotham is begonnen, maar verwijst naar de stichter van het merk, Battista ‘Pinin’ Farina.

Rimac C_Two – <2 s

Het is het laatste land waar je aan denkt bij high-tech, hoogwaardige hyper-EV’s: Kroatië. Toch doet Mate Rimac daar dingen die onder anderen ook Porsche bewogen zijn hulp in te roepen, voor de Taycan. De C_Two is pure, zij het onbetaalbare tovenarij.

Aspark Owl – 1,9 s

Aspark is een Japanse start-up die met de in Italië gebouwde, gillend dure Owl maar één ding wil: de snelst accelererende hypercar ter wereld bouwen. Heeft een voorsprong op de concurrentie: er is internetbewijs dat hij rijdt. Een kort stukje, maar toch.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear