1e vrije training van de GP van Amerika 2019

Coureurs klagen over hobbelige baan, Verstappen het snelst

Max Verstappen T1 GP van amerika 2019
Max Verstappen bij rood wit blauw strepen en ster GP van Amerika 2019
Albon en Verstappen boven COTA GP van Amerika 2019
Medium band Pirelli bij Red Bull racing
Alexander Albon ver weg GP van Amerika 2019
Max Verstappen T1 GP van amerika 2019
Max Verstappen bij rood wit blauw strepen en ster GP van Amerika 2019
Albon en Verstappen boven COTA GP van Amerika 2019
Medium band Pirelli bij Red Bull racing
Alexander Albon ver weg GP van Amerika 2019

Dikke jassen tot de bovenkant dichtgeritst, mutsjes op en handschoenen aan. Met 8 graden Celsius en een frisse wind is het koud in Austin, Texas, waar dit weekend het negentiende raceweekend van dit seizoen plaatsvindt. Desalniettemin zal de 1e vrije training van de GP van Amerika 2019 niet het grootste nieuws zijn van dit weekend. Gisteren bracht de F1-leiding de regels voor 2021 naar buiten.

Net als vorig weekend, mag Nicholas Latifi alvast wennen aan de Williams F1-auto. Dit keer mag Robert Kubica blijven zitten en moet Russell plaatsmaken voor de Canadees. Nog meer nieuws, dit keer over 2020: de teams hebben twee setjes ontwikkelingsbanden voor 2020 per auto gekregen om te testen in VT1 en VT2. Het koude weer zorgt ervoor dat dit niet de meest perfecte omstandigheden zijn om de nieuwe banden te testen.

Coureurs zoeken de grens op tijdens de 1e vrije training

Elke meter asfalt op het brede Circuit of the Americas wordt benut door de coureurs. Zo moet Nicholas Latifi de Williams van Russell even op de uitloopstrook zetten. Volgens de Canadees schoot de auto zomaar in zijn vrij. Het duurt even, maar Latifi krijgt zijn Williams weer rijklaar en rijdt in slakkengang naar de pitstraat, wat in de Williams vol gas is. Een minuut of tien later test Carlos Sainz of de nieuwe banden ook na een spin nog goed blijven. De Spanjaard houdt er geen schade aan over en kan zijn weg vervolgen richting de pits.

Zijn teamgenoot, Lando Norris, zoekt aan het einde van de baan de track limits op en gaat er zelfs overheen. Hierdoor wordt deze rondetijd van hem afgenomen. In 2017 klaagde Max Verstappen er nog over dat coureurs daar veelvuldig de limieten overschreden en dat alleen hij werd bestraft. Dit jaar lijkt de F1-leiding er wat korter op te zitten door middel van sensoren in de baan.

Hobbelige bocht

Lewis Hamilton klaagt over de hobbeligheid van COTA. ‘Ik vraag me af of dit circuit wel veilig is’ zegt de Brit over de radio. Later zegt hij nog: ‘Dit is het hobbeligste circuit ter wereld.’ Ook Kevin Magnussen klaagt over het circuit. ‘Er ligt een flinke schans bij het uitkomen van bocht 9, geen hobbeltje, maar een echte schans’ zegt de Deen.

Ook Charles Leclerc heeft last van het slechte wegdek en schiet zelfs even in het gras. Moet de F1-leiding ingrijpen en stukken van de baan gladder maken?

Snelste tijden van de 1e vrije training

Mercedes was nergens te bekennen in VT1. Door de gehele eerste trainingssessie bleven de zilveren pijlen steken op P8. Dit heeft te maken met de testbanden. Mercedes rijdt vrijwel de hele sessie op deze banden, waardoor de tijden niet representatief zijn voor dit weekend. Desalniettemin eindigt Hamilton op P8 en Bottas op P17.

Uiteindelijk rijdt Max Verstappen de snelste tijd op COTA. Op 0,169 seconde staat Sebastian Vettel. Het podium voor VT1 wordt compleet gemaakt door Alexander Albon die 0,259 seconde slomer is dan Verstappen. Vanwege de afwezigheid van Mercedes en een rommelige sessie van Leclerc, eindigt Pierre Gasly als vierde op 0,951 seconde van Max en Daniel Ricciardo als vijfde op 1,206 seconde van zijn oud-teamgenoot.

1e vrije training van de GP van Amerika 2019

01. Max Verstappen
02. Sebastian Vettel
03. Alexander Albon
04. Pierre Gasly
05. Daniel Ricciardo

Data en tijden van de GP van Amerika 2019

Vrijdag 1 november 2019
2e vrije training: 21:00 – 22:30 uur

Zaterdag 2 november 2019
3e vrije training: 19:00 – 20:00 uur
Kwalificatie: 22:00 – 23:00 uur

Zondag 3 november 2019
Race: 20:10 – 22:10 uur

Foto’s: Red Bull Content Pool, Pirelli

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws