27-liter Rolls-Royce Meteor past in een Ford Crown Vic

Een tankmotor in een personenauto

Foto('s): Patrik Karlsson / KometfotoRolls-Royce Meteor in een Crown Vic
Foto('s): Patrik Karlsson / KometfotoRolls-Royce Meteor in een Crown Vic
Foto('s): Patrik Karlsson / KometfotoRolls-Royce Meteor in een Crown Vic
Foto('s): Patrik Karlsson / KometfotoRolls-Royce Meteor in een Crown Vic
Foto('s): Patrik Karlsson / KometfotoRolls-Royce Meteor in een Crown Vic
Foto('s): Patrik Karlsson / KometfotoRolls-Royce Meteor in een Crown Vic
Foto('s): Patrik Karlsson / Kometfoto
Rolls-Royce Meteor in een Crown Vic
Rolls-Royce Meteor in een Crown Vic
Rolls-Royce Meteor in een Crown Vic
Rolls-Royce Meteor in een Crown Vic
Rolls-Royce Meteor in een Crown Vic
Rolls-Royce Meteor in een Crown Vic

‘Ik wilde altijd al een heel, heel grote motor in een normale personenauto leggen’, zegt Daniel Werner, TopGears nieuwe favoriete Zweed. En dat is precies wat hij aan het doen is. De auto in kwestie is een Ford Crown Victoria, een voormalige politieauto. De motor? Een Rolls-Royce Meteor, de 27-liter V12 uit een tank.

Ja, een tank. De Rolls-Royce Meteor werd tijdens de Tweede Wereldoorlog ontwikkeld en deed tot de jaren zestig dienst in Britse tanks als de Challenger, Comet en Centurion. Hij is nauw verwant aan de Rolls-Royce Merlin-motor uit de Spitfire, Hawker Hurricane en Lancaster Bomber. Werner zocht jaren naar een exemplaar dat hij überhaupt kon betalen. Hij vond er uiteindelijk een bij een kerel in Finland, die 50 Meteor-motoren had gekocht van het Zweedse leger.

De auto moest iets groots zijn, het liefst met een los chassis. Eerst zocht hij naar een oude Rolls, want zoiets past het beste bij de motor. Hij ging uiteindelijk voor iets goedkopers en nieuwers. De Ford Crown Victoria was samen met zustermodellen Lincoln Town Car en Mercury Grand Marquis een van de laatste personenauto’s met een los chassis.

De auto met de 27-liter tankmotor is verre van klaar. Daniel vertelt ons dat ‘eigenlijk alles een uitdaging was’ en dat hij veel hulp moest zoeken voor kennis over de gigantische V12. Hij vond iemand die een dergelijke motor een paar jaar geleden in een Rover SD1 had gelegd, die hielp hem met het vinden van een aangepaste transmissie van Alison. Een stel Zweden die noordelijker wonen, hadden twee (!) Meteor-motoren in een boot gelegd, en assisteerden met de moderne ECU en brandstofinjectie.

Verder moest vrijwel alles verstevigd worden om het gewicht aan te kunnen. Oh, en Daniel bouwt nog twee turbo’s op de Rolls-Royce V12, want waarom ook niet. De auto zou uiteindelijk ruim 2.500 pk en 5.100 Nm moeten produceren en een topsnelheid van 320 km/u halen. Of zal de auto stil blijven staan en de aarde onder zijn wielen wegdraaien? Je kunt The Meteor Interceptor volgen op YouTubeFacebook en Instagram.

Foto: Patrik Karlsson / Kometfoto (Facebook en Instagram)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
Magazines