Een auto heeft bijna nooit het eeuwige leven. Vroeg of laat (vaak wat later) belandt zo’n auto toch op de sloop, of ‘autodemontagebedrijf’ zoals dat zo mooi heet. In principe is geen enkele auto immuun voor het ouder worden. Tenzij er ‘Ferrari‘ op staat, want die belanden dus zelden op de sloop. Volgens de Italiaanse sportwagenfabrikant rijdt nog 90 procent van de auto’s die Ferrari gebouwd heeft ergens rond. Dat meldt Andrea Scolieti aan het Australische Drive.
Dat is een schrikbarend hoog cijfer. Tenminste, als je de zwartgallige gedachte in je achterhoofd hebt dat Italiaanse auto’s minder betrouwbaar zijn dan auto’s uit een ander willekeurig land. Nu is die gedachtegang al jaren achterhaald, want het land van herkomst is al lang niet meer leidend als het aankomt van de periode dat een auto mee kan gaan.
Het gaat om heel erg veel exemplaren
Van alle gebouwde Ferrari’s zijn er dus nog 90 procent op de weg, dat betekent dat er meer dan 300.000 Ferrari’s op deze planeet rondrijden. Een van de redenen dat Ferrari’s zolang meegaan, komt door het ‘Ferrari Approved’-programma van de Italianen. Heel cru gezegd is dat hun occasionlabel. Bijna alle merken hebben zo’n programma. Het betekent dat een gebruikte auto aan de eisen van de fabrikant voldoet om nog een keertje verkocht te kunnen worden met garantie.
In het geval van Ferrari gaat het om auto’s tot zestien jaar oud, met maximaal 120.000 kilometer op de klok. Dit kunnen auto’s zijn die de Ferraridealer inruilt of inkoopt. Deze wordt dan vervolgens technisch helemaal in orde gemaakt om vervolgens via de dealer verkocht te worden. Dit is voor verreweg de meeste klanten hun eerste ‘aanraking’ met het merk Ferrari. Niet alleen verdient de dealer in kwestie geld met de verkoop van de occasion, ze halen zo potentiële klanten voor de toekomst binnen.
Zijn er meer redenen waarom 90 procent van de Ferrari’s nog rijdt?
Overigens zijn er nog meer programma’s van het merk uit Maranello, zoals Ferrari Classiche, waar je een (ook een veel oudere) Ferrari naartoe kunt brengen om deze weer naar nieuwstaat te brengen. Uiteraard gaat dat gepaard met een stevig prijskaartje. Er zijn overigens nog twee redenen waarom 90 procent van de Ferrari’s nog rondrijdt. Ten eerste zijn het vaak auto’s voor erbij en hebben ze relatief gezien niet een heel erg zwaar leven.
Lees ook: Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen
Ten tweede heeft het vaak financieel gezien gewoon zin te investeren in een Ferrari. Ferrari’s behouden hun waarde heel erg goed, zeker exemplaren die goed zijn onderhouden. Het heeft dus altijd zin om duizenden euro’s ertegenaan te gooien, een gedeelte ervan zie je altijd terug. Dat is dezelfde reden waarom ook producten van Porsche en Rolls-Royce maar blijven rijden.
Reacties