ALA-systeem: luchtmagie van de Lamborghini Huracán Performante

Kun je het nog volgen?

ALA-systeem Lamborghini Huracán Performante
ALA-systeem Lamborghini Huracán Performante

De Lamborghini Huracán Performante is de eerste Lamborghini voorzien van wat het merk ALA noemt – ‘Aerodynamica Lamborghini Attiva’. Of, om het wat minder prozaïsch te zeggen: actieve luchtgeleiding. Eerst de korte uitleg.

Open: weinig downforce

ala-systeem-ingeschakeld

Met het ALA-systeem in de actieve stand gaan de kleppen aan de voorzijde open en beginnen de kleppen voor de aansturing van de achterspoiler te werken, waardoor de lucht door de achtervleugel geleid kan worden en de luchtweerstand afneemt, terwijl de acceleratie en de topsnelheid maximaal worden

Gesloten: veel downforce

ala-systeem-uitgeschakeld

Met het ALA-systeem in de passieve stand blijven de kleppen in de voorspoiler en die voor de aansturing van de achterspoiler dicht om voor maximale neerwaartse kracht en stabiliteit te zorgen

Heb je nu de lange uitleg voor me?

De ware kunst van het ALA-systeem schuilt in de wijze waarop de auto de luchtstroom kanaliseert en aerodynamisch zo efficiënt mogelijk door de achtervleugel leidt, waardoor hij zich in de bocht beter gedraagt. In wezen wordt de luchtstroom gebruikt voor gerichte neerwaartse kracht om harder door de bocht te kunnen. Simpel gezegd houdt de Performante je stuurinput en de g-krachten in de gaten om met behulp van de kleppen bij de achtervleugel de druk van de luchtstroom te concentreren aan de kant die zich aan de binnenkant van de bocht bevindt, om zo de achterband aan die kant van meer gewicht en grip te voorzien. Duidelijk? En terwijl de ene helft van de vleugel neerwaartse druk uitoefent op het binnenste wiel, laat het gedeelte aan de andere kant nog steeds lucht door het kanaal aan de onderkant gaan, waardoor de downforce daar juist laag is en de auto als het ware actief de bocht in draait. Lastig om allemaal goed te begrijpen – vooral als je inziet hoe verschrikkelijk veel combinaties er mogelijk zijn met de kleppen op de voor- en achtervleugel – maar de prestaties van de auto profiteren er flink van. Kortom: het werkt.

Geef me meer kennis!

Aan de voorkant zitten twee kleppen die, wanneer het ALA-systeem is uitgeschakeld, dicht blijven en in samenwerking met de achtervleugel voor maximale neerwaartse kracht zorgen. Als ALA actief is, worden de kleppen geopend door een midden in de splitter aangebracht motortje, zodat ze de luchtstroom optimaliseren en de weerstand en de druk onder de auto laten afnemen. De grote achtervleugel – een van de nieuwe elementen uit het gesmede koolstofvezel – is hol van binnen, en de twee verticale steunen hebben elk een airbox aan de onderzijde (die binnen in de auto is aangebracht, in de luchtstroom onder aan het glas), beide voorzien van door motortjes aangestuurde kleppen. Kun je het nog volgen? Mooi. De airboxen leiden de snelle luchtstroom van het glasoppervlak via de steunen van de achtervleugel omhoog naar de vleugel zelf. Vervolgens voert de lucht door het horizontale gedeelte van de spoiler en komt door een nauw kanaal aan de onderkant weer naar buiten.

Omdat het gesmede koolstofvezel zich makkelijk laat vormen, worden de luchtkanalen aan beide zijden van de vleugel onafhankelijk van elkaar door de airboxen onderaan gevoed. Als ALA is ingeschakeld, wordt de luchtstroom die door de vleugel gaat op een andere manier geoptimaliseerd. Bij hard remmen valt de luchtstroom weg, waardoor de vleugel op de aloude manier zijn werk moet doen en voor de stabiliteit en de wegligging van de auto moet zorgen. In bochten bekijkt het systeem wat het stuur en de wielen doen en sluit de luchtstroom aan de binnenkant af om de neerwaartse kracht op het betreffende wiel te verhogen, terwijl de klep in het kanaal boven het andere wiel wordt geopend. Actieve neerwaartse luchtremkracht, zoiets is het. Maar wat het in ieder geval is: ’s werelds eerste actieve achtervleugel met aero vectoring. We moeten eerlijk zeggen dat we, met onze natuurkundekennis van middelbare-schoolniveau, behoorlijk met onze oren stonden te klapperen. Maar theorie is één ding. Werkt het ook echt? Terwijl er vanwege de complexiteit van het systeem en al die algoritmes kortsluiting dreigt in ons hoofd, zijn we aan het einde van de presentatie gekomen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws