We hebben er tien jaar op moeten wachten, maar hij is eindelijk terug: de Multipla. En hoe! Nadat de designafdeling van Fiat de auto onvergetelijk maakte (niet per se in de positieve zin van het woord), staat er nu een ander merk op om het briljante zeszitter-concept nogmaals te laten schitteren: Alfa Romeo.

Om succesvol de geschiedenisboeken in te gaan, moet een Fiat Multipla aan twee eisen voldoen: hij moet een retina-verwoestend uiterlijk hebben en genoeg ruimte om met je hele half-blinde gezin naar Zuid-Italië te rijden. Een échte Multipla moet zelfs zó lelijk zijn dat hij op zijn eigen manier weer charme krijgt. De eerste moderne versie van de Fiat Multipla raakte die sweet spot precies. Het is de auto waar iedereen met veel plezier op haat. Maar stiekem heeft hij een plekje in je hart.

De Alfa Romeo Multipla – het schijnt dat de naam Giulipla nog werd overwogen – doet precies hetzelfde. De kwaadaardige vergroeiing waarin Blub de goudvis zich prima thuis zou voelen, is terug. De twee extra lampen onder de voorruit, waarvan niemand weet waarom ze daar zitten, maken eveneens hun rentree. Mocht je enkele pijnscheuten in je ogen voelen: dat zijn je netvliezen die de moed opgeven. Missie geslaagd, dus. En om het succes van de Alfa Romeo Multipla te garanderen, gaven de designers de toekomstige klassieker een aflopende daklijn.

Hoe zit het met de rijeigenschappen van de Alfa Romeo Multipla?

Maak je daar maar geen zorgen over. De Quadrifoglio-badge heeft je rug. De 2,9-liter V6 met 510 pk uit de Alfa Romeo Giulia zorgt voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 4 seconden rond. De topsnelheid is 280 km/u. Op de Autobahn knal je dus de begrensde Duitse bakken voorbij, waarbij je hun bestuurders meteen de vluchtstrook op dirigeert vanwege zere oogjes. Fijn.

Advertentie

Reacties

  • UltimateLF says at 7 april 2017:

    Leren die Italianen het dan ook nooit!!! Dat ding uit 1999 is nog een ware schoonheid hierbij vergeleken!!! Dit is echt geen humor, en ook erg voorspelbaar.

    • Johan says at 11 april 2017:

      euh. 1 april !

      • UltimateLF says at 17 april 2017:

        Ik zeg toch ook! Geen humor!

        Reply
      Reply
    Reply
  • Clark Sun says at 7 april 2017:

    De gewone Stelvia is mij betreft al heiligschennis genoeg zo. De ECHTE Fiat Multipla had zo z’n charmes. Dit soort plompkoetsen zou mij, een blauwe knoop, nog tot alcoholist kunnen maken om het maar te wissen uit mijn geheugen. Ben ik even blij dat die Sergio opstapt. Hij heeft Alfa Romeo kapot gemaakt. En Lancia….. wat een gemis…. Alleen maar voor die 500X en L gedrochten
    Laten we inderdaad hopen dat het een stom geintje is.

    • Johan says at 11 april 2017:

      Euh. 1 april !

      • Clark Sun says at 17 april 2017:

        Ja, dat kan je wel zeggen. Maar misschien is de grap juist dat het geen grap is.

        Reply
      Reply
    Reply
  • david says at 3 april 2017:

    Reply
  • Marc says at 1 april 2017:

    Leuke grap jongens, maar eerlijk gezegd ziet hij er wel heeel erg leuk uit. Ferrari Multipla was ook een mooie geweest.

    Reply
  • peter van den bemt says at 1 april 2017:

    1 april

    Reply
  • Derk says at 1 april 2017:

    Het zou toch geen 1 april grap zijn hé?

    Reply
  • Johan says at 1 april 2017:

    Ha ha 1 April !

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie