De eerste leaseauto’s om je heen trokken inmiddels al hun stalen wintersloffen aan en het duurt niet lang meer voordat de eerste sneeuw gaat vallen. Is het nou echt nodig? Wat blijkt: als je op een ijsbaan gaat rijden, wel. onderstaande video zet ze tegenover elkaar. Even voor de duidelijkheid: een all-seasonband in Amerika is wat hier de zomerband is.

Volgens bandenboer Tire Rack voegen veiligheidssystemen als tractiecontrole, stabiliteitscontrole en antiblokkeersysteem geen grip toe, maar optimaliseren ze de prestaties van de band. De zwakste (of sterkste) schakel is dus de rubberen gripdonut. Om hun punt te bewijzen, testen ze de twee banden onder de extreemste der omstandigheden.

Zomerbanden vs winterbanden in de test

De test vindt plaats op een ijsbaan. Dergelijke spekgladde omstandigheden komen in Nederland en België nauwelijks voor, maar wel als je bijvoorbeeld op wintersport gaat. De test legt de prestaties van de banden dus onder een vergrootglas. Het geeft wel een duidelijk beeld van de verschillen, maar nuanceer het voor Nederland zeker iets.

De winterbanden presteren, zoals verwacht, stukken beter dan de zomerbanden op ijs. Daarbij moet wel gezegd worden dat de video niet verwittigt welke merken er gebruikt worden. In het geval van de RAV4 zijn het in ieder geval winterbanden van Bridgestone en zomerbanden van Yokohama.

Sowieso zijn winterbanden de beste optie als je van sportief rijden houdt. In de zomer wil je een band die hoge prestaties biedt en vaak betekent dat slechtere prestaties in de winter. En dan ontkom je er niet aan om in het koude seizoen op winterbanden te rijden – immers ga je niet doorrijden op Michelin Pilot Sport Cup 2 R’s in de winter.

Zomerbanden vs winterbanden op voorwielaandrijvers

Zomerbanden vs winterbanden op vierwielaandrijving

En bedankt Martijn voor de tip!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)