
Op de een of andere wonderbaarlijke manier kon Alpina vanaf 1970 elke van zijn creaties acuut herkenbaar maken als Alpina. Voornamelijk door de rechtlijnige luchtdam voorop en met wat hulp van de velgen en de optionele striping. Bij de nieuwe Alpina B3 Touring lukt dat, voor het eerst in bijna 50 jaar, niet. Misschien vloeide de herkenbare kit niet lekker met de lijnen van de nieuwe 3-serie.
Of is het bij Alpina ook tijd voor verandering? Onaangenaam om ‘s ochtends door begroet te worden is de Alpina B3 Touring allerminst. Het helpt ook niet dat het Alpina-logo in de voorspoiler zwart is, dan zie je hem bijna niet. Wat wel 100 procent Alpina is, zijn de herkenbare duizendspaaks- en vijf-maal-vierspaaksvelgen.
Maar hoe hard gaat de Alpina B3 Touring?
De Alpina B3 Touring haalt 300 km/u – simpelweg omdat de kleine autobouwer weigert mee te doen aan het herenakkoord waarbij Duitse automerken de boel niet harder laten rijden dan 250 km/u. Daarmee is het een van de snelste stationwagens die je kunt kopen. Als je er eentje bestelt, krijg je ‘m in het eerste kwartaal van volgend jaar.
Het vermogen haalt de Alpina B3 Touring uit zijn aangepakte 3,0-liter zes-in-lijn. Met 700 Nm en 462 pk is de Alpina krachtiger dan de huidige generatie BMW M3. Andere specificaties, zoals sprinttijden, zijn nog niet bekend. Schakelen doet een achttraps automaat voor je, en het vermogen gaat naar alle wielen.
Een BMW M3 Touring?
Als BMW M-klant met een ruimtewens klopte je altijd aan bij Alpina, omdat BMW de afgelopen jaren zelf geen BMW M5 Touring of M3 Touring wilde maken. Bij de huidige generatie zou dat zomaar anders kunnen zijn. Een BMW M3 Touring van de aankomende M3 schijnt nog in overweging te zijn. Deze zou maximaal 500 pk kunnen krijgen.
TopGear nieuwsbrief
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox.
Meer van TopGear


De grille bij de BMW 3-serie facelift blijft binnen proporties

BMW M3-rijder vermaakt publiek bij bekendste bocht van de Nürburgring

Driftende BMW rijdt zo politie tegemoet en krijgt een prent

Buitenspelen in de Audi RS 3, BMW M3, Porsche 911 en Lamborghini Aventador SVJ

Nieuw Nürburgringrecord voor de kortste ronde?

De Alpina B3 facelift is krachtiger en sneller

Waarom heet de nieuwe BMW M4 ‘CSL’ en niet ‘GTS’?

De nieuwe BMW M4 CSL blijft trouw aan het CSL-recept

De eerste elektrische brandweerwagen van de VS heeft een BMW-dieselmotor aan boord

De grille bij de BMW 3-serie facelift blijft binnen proporties

BMW M3-rijder vermaakt publiek bij bekendste bocht van de Nürburgring

De 10 snelste stationwagens ter wereld

Alpina B3 Sedan maakt gemis M3 dragelijk

Elektrische Porsche Boxster en Cayman zijn onderweg

Mercedes-AMG: de handbak is dood

BMW M3 en M4 komen met handbak, omdat Amerika

Geruchten over Audi RS 6 Performance wakkeren aan

Mercedes EQS: een S-klasse van de toekomst

Audi AI Trail komt met uitneembare tuinstoelen

De Alpina B3 facelift is krachtiger en sneller

Alpina XB7 facelift is er al snel bij

BMW koopt Alpina over en gaat productie verhuizen naar eigen fabrieken

Alpina B8 Gran Coupé

Alpina XB7: 1e rij-indruk

Prijzen Alpina in Nederland

De Alpina B3 facelift is krachtiger en sneller

Waarom heet de nieuwe BMW M4 ‘CSL’ en niet ‘GTS’?

De nieuwe BMW M4 CSL blijft trouw aan het CSL-recept

De grille bij de BMW 3-serie facelift blijft binnen proporties

BMW M3-rijder vermaakt publiek bij bekendste bocht van de Nürburgring

Gasten bouwen rupsbanden op een Tesla Model 3

De Alpina B3 facelift is krachtiger en sneller

De Prodrive P25 wordt de ultieme Subaru Impreza

Deze Chevrolet Bel Air heeft 650 pk uit een moderne V8 en moet 333.000 euro kosten

Deze eigenaar verbouwde zijn geweldige Ford GT40 en Mustang met YouTube-kennis

Driftauto vliegt spontaan in de fik tijdens evenement

Brabus pakt nu ook Rolls-Royce en Porsche aan

Deze Volkswagen T1 Half-track Fox met twaalf wielen is helemaal gerestaureerd

Volkswagen ID. Buzz krijgt suffe Star Wars-outfit

De Alpina B3 facelift is krachtiger en sneller

De prijs van de elektrische Volkswagen ID. Buzz is bekend

Ook de elektrische Mercedes G-klasse kan 360 graden op de plek draaien

Driftende Mercedes-AMG E 63 S crasht tegen Audi RS 6

Deze klassieke Alfa F1-auto is eigenlijk een omgebouwde Mazda MX-5

Deze Volkswagen T1 Half-track Fox met twaalf wielen is helemaal gerestaureerd

Hoe de Maserati MC20 Cielo stevig bleef zonder veel extra gewicht

Volkswagen ID. Buzz krijgt suffe Star Wars-outfit

Dit zijn negen stiekeme (en vaak geniale) trucjes die werden uitgehaald in de racerij

Reacties