Alpina B7: de snelste BMW 7-serie ooit

Potverdorie. Nee, maar echt: potverdorie

BMW Alpina B7 2019
BMW Alpina B7 2019
BMW 750Li badge
bmw 7-serie facelift 750li
bmw 7-serie facelift 750li
bmw 7-serie facelift 750li
BMW Alpina B7 2019
BMW Alpina B7 2019
BMW 750Li badge
bmw 7-serie facelift 750li
bmw 7-serie facelift 750li
bmw 7-serie facelift 750li

Een lengte van 5,2 meter, een gewicht van 2.110 kilo en een 0-naar-100-tijd van 3,6 seconden. Aanschouw de Alpina B7 – de snelste BMW 7-serie ooit gebouwd. Dat mogen we zeggen omdat Alpina officieel een merk is, en geen tuner. Hij is 0,1 seconde sneller dan de BMW M760Li van het merk zelf. Van 0 naar 200 doet de Alpina B7 een luttele 11,9 seconden. De topsnelheid? 330 km/u.

Het moet een surrealistische ervaring zijn om achterin de stilte en luxe van de Alpina B7 (met lange wielbasis!) 330 km/u over de Duitse Autobahn te zweven. Porsches zijn langzamer dan deze auto. De relatief compacte Mercedes-AMG C 63 S is langzamer dan deze enorme sedan. Zelfs een Audi RS 6 Performance moet het onderspit delven. De Alpina B7 is een gestileerde middelvinger naar alle concurrenten.

Hoe flikt de Alpina B7 dat?

BMW koos zelf een V12 voor hun opper-7-serie. Alpina houdt het simpeler en kiest de motor van de 750i: een V8-benzinemotor. Hoe de Alpina B7 de motor met vier cilinders minder net zo vernietigend maakt? De twee turbo’s van de 4,4-liter V8 worden verbouwd zodat ze een meer lucht naar binnen stuwen. De software van de transmissie en de achtcilinder zelf werd eveneens aangepast.

Een totaalvermogen van 608 pk en 800 Nm koppel en het gebrek aan een snelheidsbegrenzer zorgt voor de – bijna letterlijk – ongelofelijke prestaties. En Alpina stopt nooit bij de motor. Hardwarematig behoefde het onderstel niet veel aanpassingen – de luchtvering laat zich uitstekend herprogrammeren voor een strakkere wegligging. Het interieur zal er ongetwijfeld goed uitzien.

Het uiterlijk van de Alpina B7

Alpina is wat karig met foto’s – met deze twee moet je het voorlopig even doen. Wat je al ziet, is een aangepaste koets met Alpina-specifiek bumperwerk dat nét genoeg sportiviteit toevoegt. Je kunt nog altijd niet om de enorme neusgaten heen, maar de rest ziet er toch weer bijzonder chic uit. Precies de reden waarom je voor de Alpina B7 wilt gaan, en niet voor een BMW M760Li.

Reacties
  1. Jantje Turbo zegt op 12 februari 2019 om 21:16:

    Jan begrijpt niet goed waar het om gaat. Droom jij maar lekker over een Prius

  2. Jan de Haan zegt op 12 februari 2019 om 18:00:

    Men mag momenteel in de meeste landen niet harder dan 130 km/u, i.p.v. 330 km/u van genoemde BMW B7, beetje overbodig denk ik. Hoe zuiniger en toch snel genoeg lijkt me veel beter.

  3. MMK zegt op 11 februari 2019 om 16:22:

    4 cilinder minder zelfs 😉

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws