
Met lage auto’s valt prima te rijden. Drempels moeten iets langzamer genomen worden en in het ergste geval een tikkeltje schuin. Een keertje schrapen kan gebeuren, en je voelt dan hetzelfde schuldgevoel alsof je per ongeluk een hond op z’n staart trapt, maar ook dat is niet het einde van de wereld. Daarom is deze Alpine A110 Sports X niet per se een waardevolle toevoeging, maar tjonge, wat is ie gaaf. Zie het als de Franse tegenhanger van de Huracán Sterrato en minimaal zo cool.
De Renault Groep bouwde de Alpine A110 Sports X niet voor mensen met drempelvrees (iets waar je langzaam overheen komt). De designers lieten zich inspireren door de oude rallyversies van de A110 uit 1973. De sportcoupé dijde uit met 80 millimeter en ging 60 millimeter de hoogte in. Het ontwerp van de voorbumper is anders en op de achterste heup krijgt de Alpine A110 Sports X een extra luchtinlaat. De zwarte motorkap en de kruizen in de binnenste lampen zijn een leuk detail.
Achterop monteerde Alpine A110 Sports X verplicht twee setjes ski’s, want elke auto die meer bodemspeling krijgt is per definitie een auto voor mensen met een actieve levensstijl. Vierwielaandrijving blijft uit, net als motorische aanpassingen. Productieplannen zijn er niet voor de hoge Alpine, wat heel jammer is, want voor wie dagelijks over de verzakte drempels bij de grachten van Amsterdam moet kruipen, zou dit de perfecte daily driver zijn.
TopGear nieuwsbrief
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox.
Meer van TopGear




The Stig doet een rondje over het TopGear-circuit met de Alpine A110 S



Alpine A110 vs Porsche 718 Cayman GTS vs Lotus Emira: Welke kleine sportauto moet je hebben?



De Alpine A110R is de snelste straatauto van het merk tot nu toe


De Alpine A110R komt eraan, dit zijn alvast wat veelbelovende tekeningen


Alpine A110 facelift brengt spoiler, meer pk’s




Alpine A110 R: 1e rij-indruk



The Stig doet een rondje over het TopGear-circuit met de Alpine A110 S


Met slechts acht punten meer in zijn hele F1-carrière had Alonso nu vijf wereldtitels gehad



Alpine A110 vs Porsche 718 Cayman GTS vs Lotus Emira: Welke kleine sportauto moet je hebben?


De Alpine Alpenglow is waterstofauto voor de toekomst



De Alpine A110R is de snelste straatauto van het merk tot nu toe


Alle verschillen tussen de Mitsubishi ASX en Renault Captur (was de designer echt zo lui?)



Dit kost het als je de sleutel van je Bugatti Chiron kwijtraakt


Peugeot e-3008 komt later dit jaar, rijdt 700 kilometer op een acculading



De oude Le Mans-kleuren van Bugatti staan de Centodieci erg goed




Alpine A110 R: 1e rij-indruk


De Renault Megane RS Ultime is de laatste Renault met een RS-badge


Toffer dan een Audi RS 6? Deze Mitsubishi Lancer Evo Wagon heeft 900+ pk


Je kunt je oude Game Boy (met een kabeltje) gebruiken als schermpje in je auto


Meer power nodig? Koop deze straalmotor uit een Concorde


Abt bouwt jouw diesel-Transporter om naar elektrisch


Niets is heilig: Tuner Liberty Walk pakt een echte Ferrari F40 aan (inclusief popnagels)


Kooptip: Deze bijzondere Porsche 944 6×6 moet een serieus bedrag opleveren


Ferrari 296 GTS review: Is de 296 als cabrio net zo fenomenaal?



Dit kost het als je de sleutel van je Bugatti Chiron kwijtraakt


Dit is de Nederlandse prijs van de Lucid Air Grand Touring


Deze Mercedes SLR McLaren Stirling Moss gaat zo goed als nieuw onder de hamer


Carlos Sainz Jr. vervangt na 10 jaar zijn Golf GTI door een Ferrari 812 Competizione



De oude Le Mans-kleuren van Bugatti staan de Centodieci erg goed


Brengt een drone je straks McDonald’s in de file? Daar wordt aan gewerkt


Lamborghini gaat de komende zes jaar geen elektrische supercar maken


BMW Nederland roept elektrische auto’s terug (om een onverwachtse reden)


Na Tesla verlaagt ook Ford de prijzen, maar in Nederland zit het net even anders


Bedrijfswagens van BMW? Nee, een pick-up gaat er voorlopig niet komen


Reacties