
Met lage auto’s valt prima te rijden. Drempels moeten iets langzamer genomen worden en in het ergste geval een tikkeltje schuin. Een keertje schrapen kan gebeuren, en je voelt dan hetzelfde schuldgevoel alsof je per ongeluk een hond op z’n staart trapt, maar ook dat is niet het einde van de wereld. Daarom is deze Alpine A110 Sports X niet per se een waardevolle toevoeging, maar tjonge, wat is ie gaaf. Zie het als de Franse tegenhanger van de Huracán Sterrato en minimaal zo cool.
De Renault Groep bouwde de Alpine A110 Sports X niet voor mensen met drempelvrees (iets waar je langzaam overheen komt). De designers lieten zich inspireren door de oude rallyversies van de A110 uit 1973. De sportcoupé dijde uit met 80 millimeter en ging 60 millimeter de hoogte in. Het ontwerp van de voorbumper is anders en op de achterste heup krijgt de Alpine A110 Sports X een extra luchtinlaat. De zwarte motorkap en de kruizen in de binnenste lampen zijn een leuk detail.
Achterop monteerde Alpine A110 Sports X verplicht twee setjes ski’s, want elke auto die meer bodemspeling krijgt is per definitie een auto voor mensen met een actieve levensstijl. Vierwielaandrijving blijft uit, net als motorische aanpassingen. Productieplannen zijn er niet voor de hoge Alpine, wat heel jammer is, want voor wie dagelijks over de verzakte drempels bij de grachten van Amsterdam moet kruipen, zou dit de perfecte daily driver zijn.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Bij deze Zagato AGTZ Twin Tail krijg je twee achterkanten (die je kunt wisselen)

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

F1-coureur Ocon test hardere versie van de Alpine A110 op de Nürburgring

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Alpine A390 is wederom een SUV van een sportwagenmerk: mag dat?

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Voor minder dan 1.500 euro is deze Mercedes E 53 de perfecte stationwagon

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Moeten merken niet focussen op betaalbare auto’s in plaats van ChatGPT en autonoom rijden?

Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ben jij meer geld kwijt bij een botsing met een Ferrari dan met een Suzuki? Of maakt dat niet uit?

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien
