Voor net iets meer dan 30 mille (4.000 euro minder in België) koop je een Puma ST-Line X, hoewel je al een Titanium-uitvoering hebt voor onder de 27.000 euro (23.200 euro in België) plus opties. Dan rijd je plots de nieuwste Ford SUV uit het b-segment. Ja, klopt: de Puma was ooit een pretcoupeetje, maar die tijd is voorbij. Nu is ie een kleine SUV die het op moet nemen tegen de Nissan Juke, de VW T-Cross et cetera. Wel is ie nog altijd gebaseerd op de Fiesta.

Nu zijn wij behoorlijk gek op de Fiesta, maar de Puma ziet er een beetje uit als een amfibie op lachgas. Blij, maar hol. Maar verder is het een praktisch klein karretje voor mensen met een zogeheten ‘lifestyle’. Veel opbergruimte, vijf deuren, een bagageruimte met een indeelbare laadvloer, ruimte voor vijf kleine of vier middelgrote mensen, genoeg technologie. Hij is handig, doordacht en onderscheidend. Er is ook een milde hybride met 155 pk en een handbak en (alleen in België) een diesel met automaat. Dus wat je ook wilt, de Puma heeft het.

Maar wacht even met naar de dealer snellen. Kijk eens naar de prijs van de Puma en bedenk dan wat je voor dat geld ook zou kunnen kopen. Zelfs als je heel specifiek een vijfdeurs hatchback Ford wilt, is er nogal wat op de markt.

De Ford Focus RS is het alternatief voor de Ford Puma

Voor (oké, iets meer dan) dezelfde som geld die een nieuwe Puma moet kosten, kun je een nette, prima onderhouden, twee tot drie jaar oude Ford Focus RS op de kop tikken. Ook dat is een Ford-hatchback met vijf deuren, maar dan met 350 pk, vierwielaandrijving en een gezonde dosis maling aan regels omtrent geluidshinder en aan slecht bestuurde Porsches. Deze generatie RS is de meest bruikbare en de lolligst rijdende van allemaal. Hij heeft zelfs een driftmodus, maar wees gewaarschuwd: daar word je niet vanzelf ineens een betere bestuurder van.

Hij stond destijds bij de dealers voor zo’n 54.000 euro. Veel van de nu aangeboden exemplaren hebben nogal wat opties, en allemaal hebben ze de gewillige 2,3-liter viercilinder turbomotor. Ze kosten rond de 35 mille en hebben veelal minder dan 35.000 kilometer op de teller. Veel van de te koop staande Focussen hebben nog een restje van de oorspronkelijke Ford-garantie – toch goed voor je gemoedsrust – en vergeet niet dat Mountune-upgrades voor de ophanging en de motor geen invloed hebben op die termijn. Mooie opties zijn verder onder meer de Recaro-kuipstoelen, de 19-inch velgen en de kleur Nitrous Blue. Wil je nog steeds een Puma? Dachten we al.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)