Alternatieve hot hatchbacks - Deel I

Voor wie iets anders wil

Je wilt een hete hatchback, maar je wilt niet de zoveelste Clio RS of Golf GTI. Ben je niet bang om wat langer en beter te moeten zoeken? Check dan even dit lijstje met hete klepkontjes waar je misschien nog niet aan gedacht had. Let wel, het zijn niet altijd de betere auto’s, maar vooral heel anders dan wat je vaak ziet rijden. Dit zijn alternatieve hot hatchbacks. Binnenkort deel II.

Volkswagen Golf Rallye

Volkswagen pakte de Golf II GTI, monteerde er een supercharger op en gaf hem vierwielaandrijving om auto’s als de Lancia Delta Integrale te pesten. En dan niet in de showrooms, maar tijdens het World Rally Championship van 1990. En aangezien je je hier weinig van herinnert, kun je ongeveer inbeelden hoe goed ie het deed.

Het ging de homologatiemodellen niet veel beter af. De extra kick van de supercharger was niet genoeg voor het extra gewicht van de vierwielaandrijving en de 0-100-sprint duurde dus langer dan bij een normale GTI, die de helft kostte. Later kwam er nog een snellere versie met een 0-100-tijd van 6,4 seconden, de Golf G60. Er werden slechts 70 stuks gebouwd.

Mazda 323 GT-R

alternatieve hot hatchbacks

Nog een homologatie-speciaaltje. Deze groeide op onder omstandigheden die tegenwoordig lastig te evenaren zijn. Japan had geld te over en de kopers wilden veel performance. Dat resulteerde in auto’s als de RX-7 en – ach, we noemen maar wat – de Toyota Supra A80. Daarbij was de rallysport heel, heel populair.

Groep B was net geschrapt en Groep A was in volle actie. Helaas voor andere merken was Lancia oppermachtig. Het Italiaanse merk pakte elke trofee in van 1987 tot 1992. Mazda stapte in 1991 uit het WRC, maar kwam in 1992 alsnog met de GT-R 4WD. De 1,8-liter turbo produceerde in Europa 185 pk en 235 Nm. De 0-100-tijd was 7,1 seconden en de topsnelheid 210 km/u. Japanse exemplaren hebben trouwens 210 pk.

Autobianchi 112 Abarth

Autobianchi was een Italiaanse samenwerking tussen Fiat, Pirelli en Bianchi-motorfietsen. Ze probeerden een nieuw concept: kleine, hightech auto’s. Baanbrekende technieken worden meestal in grote auto’s geïntroduceerd en komen daarna pas naar kleinere en goedkopere modellen. Dat is vaak zo omdat de marges in de lagere segmenten kleiner zijn, waardoor er dan geen ruimte meer is voor winst. Of de kleine auto’s worden net zo duur als grote auto’s.

Het lukte Autobianchi eigenlijk best goed en het merk pionierde meer dan Fiat in die tijd. Fiat kocht uiteindelijk de andere partijen uit en kocht tegelijk Lancia. In Turijn gaven ze de voorkeur aan Lancia en Autobianchi werd in de jaren negentig opgedoekt. Gelukkig bestond de 112 Abarth toen al een tijdje, het Italiaanse antwoord op de Mini Cooper. Hij woog maar 700 kilo en het viercilindertje produceerde 70 pk. Genoeg om het predicaat ‘hot hatch’ te verdienen, al helemaal in de jaren zeventig.

Rover 200 BRM

Oké, niet iedereens kopje thee, maar je moet toegeven dat ze bij Rover wel een goede poging deden er iets van te maken. De motor werd opgepept tot 145 pk en de versnellingen van de vijfbak waren kort. Voorin lag een sperdifferentieel en het onderstel bood voldoende grip. Het rode interieur hielp dan weer niet mee, net als die oranje lippenstift.

Simca 1100 TI

Wat was de aller-, allereerste hot hatch? Niet de Golf GTI. Niet de Mini Cooper of Fiat 500 Abarth; die hadden immers geen derde deur. Nee, het was deze redelijk depressief ogende Simca 1100 TI uit 1973. Een echte hatchback met een sportief onderstel, grotere remmen, kekke velgjes en een 1,3-liter motor met 82 pk. Buig en aanbid ‘m.

Hebben? Dat wordt lastig. Je kunt ze namelijk echt nergens meer vinden, want ze zijn allemaal afgedankt en/of voortijdig weggerot. Een internetzoektocht door Europa leverde helemaal niets op. Dus bespaar je de moeite en koop, als je dan toch iets historisch significants wilt hebben, een Renault 5 Alpine Turbo (die was alsnog eerder dan de Golf GTI).

Renault 5 Alpine

Meer slagingskans? Vergeet dan niet te zoeken naar ‘Renault 5 Gordini’ – zo heette deze 5 Alpine op andere markten. De 1,4-liter produceerde 90 pk (en 110 pk in latere turbo-versies), goed voor een top van zo’n 180 km/u als je dapper was. Heel dapper. Dit was uiteraard het startsein voor totale ontsporing, aangezien de Renault 5 Turbo nog moest volgen.

Nissan Pulsar GTi-R / Sunny

Misschien wel dé knaljapanner van de vroege jaren negentig. Deze opgefokte Sunny, met turbopower (220 pk!) en vierwielaandrijving, was onbehoorlijk snel en stond ook wel bekend als ‘baby-Godzilla’, naar de Skyline GT-R uit die tijd. Wat ie ook was: relatief zwaar, door de 4WD, en vreselijk duur. Mede daardoor vonden maar weinig GTi-R’s hun weg naar de Benelux.

Hij gaat keihard voorbij aan het hot hatch-ethos van een laag gewicht en adequaat vermogen, maar vooruit: hij is snel en speciaal, dus je wilt ‘m. Veel zeldzamer worden auto’s echter niet en de prijs heeft sowieso vijf cijfers. Dan zit je waarschijnlijk nog met een rechtsgestuurd exemplaar ook, dus je moet wel heel gedreven zijn.

Fiat Uno Turbo

fiat uno turbo

Een eighties hot hatch met lekker foute stickers en een brullend 1,3-liter viercilindertje. Fiat pakte haar meest brave model, de belegen Uno, en schroefde er een turbo op, plus een oliekoeler en intercooler. Er kon makkelijk veel vermogen uit gepeuterd worden, maar Fiat hield het eerst op 106 pk en later op een beschaafde 114 pk.

Ja, dit is een klassiekertje in wording. Daarbij denkt iedereen (tenzij je een gifgroene koopt) dat je in je oma’s boodschappenauto rijdt, tot je optrekt. Wel goed zoeken, want veel zijn er niet over. Elders in Europa maak je meer kans dan hier, en de prijzen zijn met 3.000 euro voor een aardig exemplaar niet al te gek.

Citroën Visa Chrono

Als je nou iets onderscheidends zoekt… Deze vreemd vormgegeven sporthatch van Citroën is een sterke knipoog naar de rallyversie van de Visa en ziet eruit alsof ie bedoeld is om ongemeen hard over zandpaadjes te smijten. Zit vol dikke strepen, maar met een 1.4 pruttelmotortje van 80 pk (93 pk in Frankrijk) trekt ie ze niet snel op het asfalt.

De Chrono is vooral interessant als je een Citroën-fan bent of altijd al een zwak had voor de Visa. Er staat er nu eentje te koop voor 17.000 euro. Je zou ook nog op zoek kunnen gaan naar een Visa GTI. Foto: Klaus Nahr / Flickr

Reacties
  1. cordy zegt op 5 juli 2020 om 16:22:

    Bij de golf rallye is een afbeelding van een gewone golf g60 gebruikt, een golf rallye ziet er veel anders uit. De golf waar er maar 70 van gebouwd zijn is een golf limited te herkennen aan blauwe accenten in plaats van roden bij de gti en is altijd een 5 deurs omdat deze een stijve carrosserie is. Extra informatie staat hier http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=45571

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws