We schrijven 1967 als Hans Werner Aufrecht en Erhard Melcher besluiten om in een oude molen in het Duitse Burgstall aan auto’s te gaan sleutelen. De bedoeling van beide heren is om zich met hun bedrijf AMG – de derde letter verwijst naar Großaspach, de geboorteplaats van Aufrecht – vooral te specialiseren in het tunen van racemotoren.

Sportief succes laat in eerste instantie op zich wachten, maar in 1971 eindigt een door AMG opgepepte Mercedes 300SEL 6.8 als tweede in de 24-uurs race op Spa-Francorchamps. De rest is, zoals men zegt, geschiedenis. Veertig jaar later is AMG namelijk uitgegroeid tot de huistuner van Mercedes-Benz, en levert het met ongeveer 750 medewerkers jaarlijks zo’n 20.000 snelle Benzen af.

Vooral de laatste twintig jaar heeft AMG behoorlijk wat opzienbarende prestaties geleverd. In 1987 rijdt een Mercedes 300 E 5.6 AMG als eerste sedan ter wereld harder dan 300 km/u. Het eerste officiële AMG-model van Mercedes is in 1993 een feit als de C 36 AMG op de markt verschijnt. In 1998 rijdt een CLK-GTR in het FIA GT-kampioenschap alle concurrenten de vernieling in door in dat seizoen alle tien de races te winnen. Het nieuwe millennium begint met een groot verkoopsucces. Van de ML 55 AMG worden maar liefst. 4.500 exemplaren verkocht. En met een door AMG getunede CLK schrijft Mercedes in voor het DTM-kampioenschap. En niet onverdienstelijk: Bernd Schneider wordt kampioen, terwijl Mercedes de constructeurstitel voor zich opeist.

De afgelopen jaren is het hek helemaal van de dam. De ene CLK 55 AMG is nog maar net verschenen, of er verschijnt alweer een E 55 AMG. Of een CL 55 AMG. En iedere keer is het weer groter, bruter, dikker en vooral sneller. Van bijna elk model dat bij de Mercedes-dealers in de showrooms staat – en dat zijn er nogal wat – is inmiddels wel een uitvoering beschikbaar waar AMG wat aan heeft zitten fröbelen.

Ter ere van het veertigjarig jubileum verschijnt nu de CL 65 AMG 40th Anniversary Edition. En die kun je herkennen aan een speciale Alubeam lak, waardoor het lijkt alsof de auto is bedekt met vloeibaar metaal. Of zo. Is dat ondanks het speciale nappalederen interieur niet speciaal genoeg, dan kun je nog kiezen voor de CLK 63 AMG Black Edition. Die is nog exclusiever, en dat is niet alleen te danken aan de 507 pk sterke V8. Speciaal voor het feestje heeft AMG bij deze auto de begrenzer afgesteld op 300 km/u. En dat is leuk, veel leuker in ieder geval dan al het leder, carbonfiber en aluminium dat je in het interieur tegenkomt.

Reacties

Meer van TopGear