Ares Design Project Panther heeft klapkoplampen

Het merk De Tomaso gaat steeds opnieuw failliet, dus waarom niet alleen de Pantera nieuw leven inblazen?

Ares Design Project Panther heeft klapkoplampen
Ares Design Project Panther heeft klapkoplampen
Ares Design Project Panther heeft klapkoplampen
Ares Design Project Panther heeft klapkoplampen
Ares Design Project Panther heeft klapkoplampen
Ares Design Project Panther heeft klapkoplampen

Een voorspoedig leven lijkt het Italiaanse De Tomaso keer op keer weer niet gegund. En dat is jammer, maar eigenlijk hoeven we er niet per se een automerk bij te hebben. We willen gewoon de Pantera. Het liefst visueel ongewijzigd en met moderne techniek. Ares Design lijkt de oplossing te hebben.

Het designhuis stuurt nu schetsen de wereld in van de Project Panther. Het is een moderne interpretatie van de prachtige Pantera uit 1970. Onderhuids schuilt een Lamborghini Huracán. Een stier in een panterpakje, dus.

Ares stak de achterkant in het nieuw met moderne lampen, meer details en meer scherpe lijnen. De voorkant is, op twee led-stripjes na, haast niet te onderscheiden van de oude. Inclusief de klapkoplampen! Dat is het voordeel van een coachbuilder zijn: het verbod op klapkoplampen is (blijkbaar) niet van toepassing. Voetgangers moeten maar niet in de weg lopen.

Achterin ligt dezelfde V10 als in de Huracán die ook het vermogen naar alle wielen stuurt. Of het meer dan 580 pk is, zegt Ares Design nog even niet. In 2018 wil het merk de eerste exemplaren gaan leveren. De specificaties volgen nog.

Waarom is De Tomaso eigenlijk failliet?

De Tomaso is een van de meest betreurenswaardige slachtoffers van de oliecrisis. Tussen 1971 en 1973 bouwde het merk met wat hulp van Ford 6.128 auto’s. Niet slecht voor een klein Italiaans merk. Ford leverde de motor en zette de auto’s bij Lincoln- en Mercury-dealers in de showroom.

Maar aan het einde van 1973 trok Ford zich terug uit de deal en verkocht alle aandelen (84%) terug aan Alejandro de Tomaso. Zonder de hulp van Ford moesten de fabrieken de productie terugschroeven naar 100 per jaar. Zo wist het merk tot 1993 Pantera’s te blijven produceren.

De Tomaso Guarà

Als laatste stuiptrekking produceerde De Tomaso de radicale Guarà. De auto bestond uit glasvezel, koolstofvezel en kevlar en had de ophanging van een F1-auto. Dezelfde auto zou nu ongezien en met een prijskaartje van 2 miljoen euro direct uitverkocht zijn. Maar dit waren andere tijden. Het merk verkocht slechts 50 exemplaren.

De Tomaso SUV

In 2011 vertoonde De Tomaso een teken van leven in de vorm van een luxe SUV. De eigenaar Gian Mario Rossignolo werd niet lang daarna gearresteerd voor fraude en het merk ging weer failliet. Met deze Ares Design Project Panther kunnen we tenminste voorlopig weer eventjes vooruit. Tot de volgende waaghals het merk nieuw leven in probeert te blazen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws