Zet je schrap voor het nieuwste gloeiend hete scheurijzer uit de Flevopolder.

Het was 2009 toen Donkervoort zag hoe Audi, het merk waar ze al sinds jaar en dag de motoren voor hun lichtgewicht racertjes vandaan halen, hun legendarische turbo-vijfcilinder terugbracht in de TT RS. Likkebaardend begonnen de Lelystedelingen meteen aan de ontwikkeling van een nieuwe open sportwagen waarin die geblazen 2.5 een plekje zou kunnen vinden. Inmiddels is het tweeëneenhalf jaar later en is dit het resultaat.

De D8 GTO heeft misschien het bekende gezicht van de 270RS en de GT, maar in feite is hij grotendeels nieuw. Zo deelt hij nog slechts 30 procent van de onderdelen met de GT (en een schamele 5 procent met de 270RS) en is hij flink gegroeid: zo’n 35 centimeter in de lengte en 15 centimeter in de breedte. Door gebruik van aluminium en koolstofcomposiet, gecombineerd met lijmtechnieken uit de luchtvaartindustrie, wisten de ingenieurs het gewicht echter bijzonder laag te houden: 700 kilo.

Koppel dat aan het riante vermogen van de 2.5 turbo – 340 pk – en je weet de D8 GTO op waarde te schatten. Elke pk hoeft slechts 2,06 kilo mee te slepen. In de eerste 25 exemplaren die Donkervoort gaat bouwen, wordt zelfs nog eens 30 kilo bespaard en wordt de motor opgekrikt tot 400 pk, zodat de verhouding neerkomt op 1,68 kg/pk. Ter vergelijking: bij een Bugatti Veyron Super Sport neemt elke pk 1,53 kilo voor z’n rekening.

Met recht een monstertje dus, deze D8 GTO. Vanaf 2012 rollen de eerste auto’s uit de fabriek. Ongeveer de helft van de 25 speciale eerste edities – die tevens als eerste Donkervoort ooit met tractiecontrole zijn uitgerust – hebben al een eigenaar gevonden. Afhankelijk van de uitvoering zul je voor een D8 GTO 100.000 tot 150.000 euro neer moeten tellen – exclusief belastingen.

Reacties