Vooraf hoopten we stiekem dat Lexus in Detroit eindelijk de langverwachte LFA uit de hoge hoed zou toveren. Maar ergens wisten we ook al dat het ijdele hoop zou zijn.

De Japanners hebben het nog steeds niet voor elkaar om de definitieve productieversie van de LFA in elkaar te timmeren, maar zitten wel vol goede bedoelingen. Dat zullen we tenminste maar aannemen bij het aanschouwen van deze dakloze versie van de supersporter.

Het is natuurlijk een schaamteloos doekje voor het bloeden, maar Lexus belooft wel dat de LFA Roadster ondanks het ontbrekende dak dezelfde torsiestijfheid heeft als de gewone LFA. En dan heeft hij ook nog eens dezelfde V10 als de auto waarvan Lexus al tijden belooft dat deze binnenkort in de showroom staat.

Naar verluidt zou het gaan om een tiencilinder met een inhoud van 4,8 liter en een vermogen dat hoger ligt dan 500 pk. De topsnelheid van de LFA zou dan ook ruimschoots boven 320 km/u moeten uitkomen. Hier schijnt bij Lexus ook de schoen te wringen, om de auto nog wat sneller te maken heeft Lexus de introductie van de LFA met twee jaar uitgesteld. Een experiment is wellicht dat de LFA Roadster is voorzien van een beweegbare achterspoiler die net als bij de Bugatti Veyron zorgt voor extra neerwaartse kracht.

Onder die spoiler ontwaren we een tweetal radiatoren die worden gekoeld door luchtinlaten boven de achterste wielkasten. Door de radiatoren achterin te plaatsen hoopt Lexus tot een betere gewichtsverdeling te komen, omdat de LFA in tegenstelling tot veel van zijn sportieve collega´s de motor gewoon voorin heeft liggen. De V10 bevindt zich echter wel weer een eind achter de vooras.

Het klinkt allemaal mooi en aardig, maar een concept blijft een concept. We zouden nu eigenlijk wel eens een echte LFA willen zien. En een beetje snel, als het kan.

Reacties

Meer van TopGear