Het feest kan beginnen bij Mini. De fabrikant ziet dit jaar Abraham en heeft zichzelf eens lekker verwend met twee studiemodellen. Een daarvan hebben we vorige maand al laten zien, de Coupé Concept. En nu volgt de tweede, de Roadster Concept.
 
Met een hoogte van 1,36 meter is de Roadster zo’n vijf centimeter lager dan de huidige Mini. Van voren zie je niet eens zo gek veel verschil met de gewone Mini Cabrio, en dat klopt ook. Op de voorruit na dan, want die staat wat schuiner. Het dak van de Roadster vouwt zich op achter de voorstoelen. Of beter gezegd, laat zich opvouwen. Nee, niet met een druk op de knop. Je dient het tentzeil zelf met de hand te openen of sluiten. Tja, gewichtsbesparing hè. 
 
Geen John Works-behandeling voor de krachtinstallatie in de Roadster Concept. Mini vindt de 1,6 liter turbomotor uit de Cooper S voldoende met een vermogen van 175 pk en koppel van 240 Nm.
 
In de categorie overbodig zien we uiteraard de ‘Always Open Timer’ (AOT) uit de Mini Cabrio, maar er is meer, veel meer. Wat te denken van de Nature Guard-functie? Op hetzelfde display van de AOT kun je namelijk zien of alle brandstof optimaal is benut. Fantastisch! Via het Gravity-menu kun je verder de G-krachten van remmen en accelereren aflezen, de Heart Beat-functie visualiseert het motortoerental als een hartslag en tot slot –ja, het kan nog gekker- is voorzien in een Buddy Radar. Dit systeem kan andere Mini-rijders in de buurt ‘ruiken’.

Reacties