Kleine autootjes met dikke motortjes zijn gewoon heel erg leuk. Kijk maar naar de originele Golf I GTI. Deze Polo GTI is zijn hedendaagse tegenhanger.

Ziet er lekker uit toch? De auto staat op 17 inch velgen en is 15 mm lager gelegd dan de standaard Polo. Uiteraard zijn de grille, de voor- en achterbumper en de uitlaten herzien voor die nodige snelle look. Bovendien heeft deze Polo led’jes in z’n koplampen. Hoef je die niet meer bij de Halfords te halen.

Ook in het interieur worden we verwend met sportstoelen, nieuwe metertjes, aluminium pedalen en een afgeplat stuurwiel met flippers. De Polo GTI is namelijk standaard voorzien van een zeventraps dsg-bak, voor de ultieme PlayStation-ervaring.

Onderstuurd tegen bomen aan schuiven behoort met deze Polo tot het verleden; hij is (naast esp) standaard uitgerust met xds, een elektronisch sperdifferentieel. Dat heb je wel nodig, want het hart van de hete Polo is de bekende 1.4 TSI met turbo én supercharger. Die produceert 180 pk, en op 1.184 kg zorgt dat voor leuke momentjes. De Polo GTI sprint ermee van 0 tot 100 in 6,9 seconden en bereikt een topsnelheid van 229 km/u. En toch verbruikt ie, als je opa ermee rijdt, 6,0 l/100 km en stoot ie 139 g/km CO2 uit.

Tegen de zomer vinden we de Polo bij de dealer, maar eerst staat ie volgende maand in Genève. Prijzen zijn nog niet bekend.

Reacties