Nu de Lupo al lang geschiedenis is en de Fox nooit uit het verdomhoekje van de showroom is gekropen, vindt Volkswagen de tijd rijp voor een nieuw en innovatief stadsgebakje. Het liefst willen ze dat je z’n naam als ‘up!’ schrijft, maar dat doen we natuurlijk niet, want dat vinden we stom. De auto zelf, daarentegen, is allesbehalve stom.

De Up is slechts 3,54 meter lang, maar heeft een wielbasis van 2,42 meter. Dat betekent – in theorie – dat er best wel eens vier mensen in zouden kunnen passen. De bagageruimte is met 251 liter ook lang niet gek, voor zo’n ukkie. Hij komt in allerlei blije kleuren en is verkrijgbaar met twee verschillende driecilinder 1.0 benzinemotoren: een van 60 pk (4,2 l/100 km) en een van 75 pk (4,3 l/100 km). Ook komt er een schone aardgasvariant met 68 pk, en in 2013 volgt de onvermijdelijke elektrische Up.

Volkswagen heeft de moeite genomen om de Up helemaal vol te stouwen met moderne snufjes, slimme vondsten en veiligheidssystemen, zodat het niet ‘zomaar een stadsautootje’ is geworden. Zo is het de eerste kleine auto met City Emergency Braking, waarmee je nooit meer per ongeluk tegen een voetganger aan rijdt. Onder de 30 km/u is het systeem actief, en doet de Up er alles aan om botsingen te voorkomen.

Er is een optioneel infotainmentsysteem beschikbaar, dat je van het dashboard af kunt klikken en meenemen. Je kunt het gebruiken voor audio, navigatie en Bluetooth-telefonie, en je kunt er allerlei apps op installeren, net als op je hippe smartphone. Er zijn zelfs Up Boxes te krijgen, een soort puzzelset om je boodschappen of kinderspeelgoed in op te bergen. Slim!

De Up wordt in Frankfurt voor het eerst aan het publiek gepresenteerd. Vanaf december is ie verkrijgbaar in drie verschillende uitvoeringen – Take Up, Move Up en High Up – voor een nog onbekende prijs.

Reacties