Aston Martin DBX moet het merk redden

De Cayenne van Aston Martin, in meerdere opzichten

Aston Martin DBX rijden
Aston Martin DBX rijden
Aston Martin DBX rijden
Aston Martin DBX driekwart voor
Aston Martin DBX zijkant
Aston Martin DBX achterkant
Aston Martin DBX interieur dashboard
Aston Martin DBX interieur dashboard
Aston Martin DBX interieur achterbank
Aston Martin DBX Hondenmand
Aston Martin Ski tassen hond drinkbakje
Aston Martin Ski dakdrager
Aston Martin DBX rijden
Aston Martin DBX rijden
Aston Martin DBX rijden
Aston Martin DBX driekwart voor
Aston Martin DBX zijkant
Aston Martin DBX achterkant
Aston Martin DBX interieur dashboard
Aston Martin DBX interieur dashboard
Aston Martin DBX interieur achterbank
Aston Martin DBX Hondenmand
Aston Martin Ski tassen hond drinkbakje
Aston Martin Ski dakdrager

Een Aston Martin waarover het merk zelf pocht over de flexibele laadcapaciteit door een achterbank die in drie ongelijke delen neergeklapt kan worden, het is zover. Ontmoet de eerste SUV uit Gaydon: de Aston Martin DBX. Deze auto moet de dalende aandelen van Aston een schop omhoog geven en inkomen genereren zodat ze in Engeland het luxemerk Lagonda kunnen reanimeren als een elektrische concurrent van Rolls-Royce. Spannende tijden voor Aston.

De Aston Martin DBX is niet zomaar een nieuw model, het is een potentiële reddingslijn voor het merk. Daarom verrichtten ze geen half werk. De DBX staat op een nieuw aluminium platform en hij wordt in elkaar gesleuteld in een gloednieuwe fabriek op het terrein van een gesloten luchtmachtbasis. De aandrijving komt van de achtcilinder van AMG. En mogen we een kleine kanttekening plaatsen? Hij ziet er een stuk minder verschrikkelijk uit dan we aanvankelijk dachten. Een heel stuk minder verschrikkelijk.

Specificaties van de Aston Martin DBX

De 4,0-liter biturbo-V8 van AMG produceert 550 pk en 700 Nm in de Aston Martin DBX. Daarmee sprint de SUV van 2.245 kilo in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid is 291 km/u. De remmen zijn van staal, niet van koolstof-keramiek. De negentrapsautomaat en de vierwielaandrijving sturen al het vermogen naar de achterkant als dat gewenst is. De Aston Martin DBX wil dus een prima potje zijwaarts gaan. Ook krijgt de hij actieve stabilisatoren, net als de Cayennes en Urussen van deze wereld die hebben.

Luchtvering is standaard en de auto kan 45 millimeter omhoog voor baggerwerk of 15 millimeter omlaag voor sportief bochtenwerk. Bij het in- en uitstappen zakt hij 50 millimeter. De stoelen komen uit de DB11 en Aston hield zelfs rekening met mensen die écht met de auto de wildernis in gaan. Je kunt het reservewiel dumpen om in zijn plaats een waterdichte zak te plaatsen, voor modderlaarzen of wetsuits. Aston biedt elf accessoirepakketten aan, bijvoorbeeld een ski-rek op het dak of een huisdierenpakket met bumperbeschermers.

De Aston Martin DBX vs de Lamborghini Urus

De Aston Martin DBX weegt 45 kilo meer dan de Urus, die ook een 4,0-liter V8 heeft. De Urus is 100 pk krachtiger en sprint 0,9 seconden sneller naar de 100 km/u. De echte tegenhanger is de 150 kilo zwaardere Bentayga V8 van gelijk formaat, met eveneens 450 pk. De 0-100-tijd en de topsnelheid van de Bentayga zijn gelijk aan die van de DBX. De V12 van Aston zou passen in de DBX, maar er zijn nog geen plannen voor die combinatie.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws