De Aston Martin Valkyrie mag je – in mindere mate dan de Mercedes-AMG One – gerust een F1-auto voor op straat noemen. Dit is de Aston Martin Valkyrie AMR Pro, daar dan weer de circuitversie van. Is dit dan een F1-auto? Nee, grappig genoeg komt dit eerder in de buurt van een Le Mans-auto. Met de Aston Martin Valkyrie AMR Pro wilde het merk meedoen in de nieuwe hypercarklasse van Le Mans. De plannen gingen niet door, maar de auto komt er alsnog.

In 2018 werd de Aston Martin Valkyrie AMR Pro al als concept gepresenteerd, maar de definitieve versie die je hier ziet, is nog extremer. Dit is namelijk geen Valkyrie zonder alle eisen waaraan een straatauto moet voldoen (geen uitstekende delen en dat soort ongein), maar een raceauto die uit het motorreglement barst. Porsche deed dat eerder met de 919 Evo en die auto sloopte elk record dat op z’n pad kwam.

Deze auto kan Le Mans winnen

‘De capaciteiten van de Valkyrie AMR Pro overstijgen die van de machine die werd ontwikkeld voor de winst bij de 24 Uur van Le Mans’, meent Aston. De rondetijd op La Sarthe moet zo rond de 3 minuten en 20 seconden uitkomen. Ten opzichte van de al niet zo langzame Valkyrie is deze Pro 26 centimeter langer. Er is 38 centimeter extra wielbasis en de wielen staan 10 centimeter breder uit elkaar. De downforce verdubbelde.

De Aston Martin Valkyrie AMR Pro is minder krachtig

Het merkwaardige is dat de extreme versie minder krachtig is. In de zoektocht naar minder gewicht en snellere rondetijden haalden ze het hybridesysteem uit de Valkyrie. De aandrijving komt nu van een turboloze 6,5-liter V12 met net iets meer dan 1.000 pk bij 11.000 tpm. Verder monteerde Aston nóg lichter koolstofvezel koetswerk en lichtere Perspex-ramen.

Wat moet je met een Aston Martin Valkyrie AMR Pro?

De auto is dus puur voor op het circuit en je mag er niet mee de weg op. Voor de 40 eigenaren regelt Aston Martin circuitdagen op FIA-goedgekeurde circuits. Voor de aardigheid krijgen de bestuurders daar ook een FIA-racepak bij.

‘De Valkyrie AMR Pro is met niets te vergelijken. Een ware “geen regels”-versie voor het circuit. Niets anders ziet er zo uit, niets klinkt zoals deze auto en ik ben er zeker van dat niets rijdt zoals dit’, zegt Tobias Moers, CEO van Aston Martin. De eerste AMR Pro’s moeten aan het einde van dit jaar afgeleverd worden. De prijs is niet openbaar, maar zoek het boven de 3 miljoen euro.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)