Aston Martin Vantage F1 Edition is een safetycar met APK

De straatversie van de safetycar

Foto('s): Aston MartinAston Martin Vantage F1 Edition
Foto('s): Aston MartinAston Martin Vantage F1 Edition
Foto('s): Aston MartinAston Martin Vantage F1 Edition
Foto('s): Aston MartinAston Martin Vantage F1 Edition
Foto('s): Aston MartinAston Martin Vantage F1 Edition
Foto('s): Aston MartinAston Martin Vantage F1 Edition
Foto('s): Aston MartinAston Martin Vantage F1 Edition
Foto('s): Aston MartinAston Martin Vantage F1 Edition
Foto('s): Aston MartinAston Martin Vantage F1 Edition
Foto('s): Aston MartinAston Martin Vantage F1 Edition
Aston Martin Vantage F1 Edition
Aston Martin Vantage F1 Edition
Aston Martin Vantage F1 Edition
Aston Martin Vantage F1 Edition
Aston Martin Vantage F1 Edition
Aston Martin Vantage F1 Edition
Aston Martin Vantage F1 Edition
Aston Martin Vantage F1 Edition
Aston Martin Vantage F1 Edition
Aston Martin Vantage F1 Edition

Je dacht toch niet dat Aston Martin al die moeite zou doen om de Vantage om te bouwen tot safetycar – door power toe te voegen, een grotere spoiler te monteren en de ophanging te herzien – om hem vervolgens niet aan te bieden om er wat centjes aan te verdienen? Nee? Goed, want dat is precies wat Aston Martin heeft gedaan. Dit is de Aston Martin Vantage F1 Edition, zie het als de safetycar die je vanaf deze week geregeld op televisie gaat zien, maar dan met een kenteken.

De Aston Martin Vantage F1 Edition

Aston Martin bouwt hem als Coupé of als Roadster, maar helaas nooit met zwaailichten. De veiligheidsapparatuur is natuurlijk ook niet aanwezig, maar wel alle veranderingen aan het onderstel en de motor die Aston Martin deed bij de safetycar. De 4.0 V8 produceert daarom, net als de safetycar, nu 535 pk. De standaard Vantage produceert 500 pk. De 0-100-tijd is 3,6 seconden en 3,7 seconden voor de Roadster. De topsnelheid is 314 voor de coupé en 305 km/u voor die andere.

De beste auto voor op het circuit

Volgens het merk is de Vantage F1 Edition de beste Aston voor op het circuit tot nu toe. Het doel was om de rondetijden significant te verbeteren zonder concessies te doen aan de inzetbaarheid op de openbare weg. De transmissie is verstevigd en de schakeltijden zijn verkort. Een handbak is niet leverbaar, helaas. De dempers en de ophanging zijn uiteraard opnieuw afgesteld voor betere circuit-prestaties.

Meer downforce voor de Aston Martin Vantage F1 Edition

Net als bij de echte safetycar zorgen aerodynamische delen voor 200 kilo meer downforce op topsnelheid. De wielen zijn 21-inch en omwikkeld met Pirelli-rubber. De kleur Racing Green is leverbaar in glanzende afwerking of als matte lak. Klanten mogen andere kleuren kiezen. De contrastkleuren van het interieur zijn ook naar smaak uit te kiezen.

Het werk van Tobias Moers

De Aston Martin Vantage F1 Edition is het eerste model dat ontwikkeld is met input van de nieuwe baas Tobias Moers. Deze naam herken je vast, want hij was voorheen de baas bij AMG. De Nederlandse prijs is niet bekend, maar in Engeland kost hij 23.000 euro meer dan de normale Vantage. Zoek het in Nederland zeker boven de 250.000 euro.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken