Een compacte vijfdeurs hatchback met een lichtgewicht carrosserie. Dat was de vroegere Audi A2 en dat is de nieuwe concept die naar dezelfde naam luistert ook weer. Deze keer geen compacte benzine- of dieselmotoren, maar een elektrische aandrijving.
 
De cijfers klinken goed. De concept Audi A2 weegt niet meer dan 1.150 kg, heeft een actieradius van 200 kilometer, sprint in 9,3 seconden naar de 100 en zet een top neer van 150 km/u. Verantwoordelijk daarvoor is een 116 pk sterke elektromotor met een koppel van 270 Nm.
 
Als dat allemaal waar is, stappen massa’s automobilisten over op elektrisch rijden. De sandwich bodemgroep is eigenlijk ook van de oorspronkelijke A2 overgenomen en dient nu om de accu’s te herbergen.
 
Het opladen vormt nog altijd een probleem, maar ook daar heeft Audi aan gewerkt. De Audi A2 is via een normaal stopcontact in vier uur helemaal vol en met een 400 Volt net zelfs in anderhalf uur. Bovendien lanceert Audi op het model het zogenaamde Wireless Charging.
 
Door de naam A2 zou je verwachten dat de vijfdeurs groter is dan de A1, maar dat blijkt niet uit een lengte van 3,80 meter. De speciale LED-verlichting trekt de aandacht en stemt de hoeveelheid licht op de omstandigheden af. Ook heeft de concept een glazen dak waarvan de tint te variëren is.
 
De lichtband rondom kent diverse kleuren: zwart als de auto op slot is, blauw als de bestuurder nadert, licht oranje tijdens het rijden (markeringslicht), knipperend bij richtingsverandering en rood als er wordt geremd. Op de IAA staat de A2 in vol ornaat.

Reacties

Meer van TopGear