Audi Crosslane Coupé: kleintje toekomst

En zo heeft Audi één van die primeurs van Parijs die tot op de dag van de show geheim blijven: dit is de Crosslane Coupé!

De Crosslane Coupé is kleiner dan je wellicht zou denken: met zijn lengte van 4,21 meter is hij nog iets korter dan een A3 – al is hij wel dik 10 centimeter breder. Vooral in technisch opzicht is hij een smakelijk hapje; Audi gebruikt hem als een soort showcase van een nieuwe bouwwijze. In plaats van een aluminium spaceframe, de manier waarop Audi alweer een tijd werkt, bestaat het dragende spul bij deze jongen uit drie materialen: aluminium en twee soorten kunststof waarvan de een met koolstofvezel en de andere met glasvezel versterkt is. Multimaterial Space Frame, noemen ze het, en het dient uiteraard voornamelijk om het gewicht omlaag te brengen. Nou weegt dit apparaat alsnog 1.390 kilo, dus je kunt je afvragen…

Hoewel, dat zou niet helemaal eerlijk zijn, want dat hangt samen met de tweede innovatie: de hybride aandrijving – accu's wegen nu eenmaal nogal wat. Ook die aandrijving is een soort van multi (Dual-Mode Hybrid, heet het), want het werkt met een benzinemotor en twee elektromotoren. De 'normale' motor is een 1,5-liter TFSI van 130 pk – inderdaad, een doormidden gezaagde V6. Hij wordt dus bijgestaan door twee elektromotoren, EM1 van 68 pk en EM2 van 115 pk. Tot 55 km/u werkt alleen EM2, en dat kan ie zo'n 80 kilometer volhouden. Boven die snelheid komen de andere elektromotor en de TFSI erbij, en werken de drie gezellig samen om de boel zo efficiënt mogelijk op gang te houden. Boven de 130 km/u houden de elektromotoren het voor gezien (tenzij er tijdelijk even een boostje nodig is) en neemt de TFSI alles voor zijn rekening. Rijden kan best vlot gaan: in 8,6 seconden zit je op 100 km/u en bij 182 km/u kun je niet harder.

En dan nog het uiterlijk. Apart, en toch weer heel typisch Audi. Een soort gekrompen en afgevlakte Q3 met de heupen van de oer-quattro waar ze (terecht) zo trots op zijn. De grille is weer heel prominent aanwezig, wat ook te maken heeft met het feit dat ook hij deel uitmaakt van de dragende constructie. Wat denk jij? Zou Audi hier een behoorlijk stoere Q1 van kunnen maken, of gaan alle aardigheidjes er weer vanaf en wordt het een saaie Q3 die een paar maatjes is geslonken? Of gaan we van die hele Crosslane Coupé sowieso niets meer horen?

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken